
Facebook verleidt Gmail-gebruikers
Facebook Messages wordt door analisten als directe aanval op Google's Gmail gezien.
Wat betekent de lancering van Facebook Messages? Het betekent geen revolutie in e-mail en online communicatie, maar het zou wel de nodige Google Gmail-gebruikers kunnen verleiden om over te stappen.

Facebook verleidt Gmail-gebruikers
Wat betekent de lancering van Facebook Messages? Het betekent geen revolutie in e-mail en online communicatie, maar het zou wel de nodige Google Gmail-gebruikers kunnen verleiden om over te stappen.
Eerder deze week onthulde Facebook de dienst Messages, een nieuw modern berichtensysteem dat allerlei typen berichten integreert. Berichten van Facebook zelf, instant messaging, sms en e-mail wordt allemaal ondergebracht onder een enkele sociale paraplu. Gebruikers die dat willen kunnen daarbij een eigen @facebook.com e-mailadres krijgen.
Volgens Facebook CEO Mark Zuckerberg is de nieuwe webapplicatie niet bedoeld om e-mail te vervangen. Maar verschillende analisten beweren dat de dienst wel degelijk gebruikers van bijvoorbeeld Gmail en Hotmail zal verleiden.
Facebook richt zich langzaam op zakelijke markt
Google probeert met Gmail om zakelijke gebruikers naar de online suite Google Apps te lokken. Met een geïntegreerd berichtensysteem wordt Facebook zakelijk interessanter. Toch liet bestuursvoorzitter Eric Schmidt direct weten dat hij niet zenuwachtig wordt van Facebook. Sterker nog, “Meer competitie is goed, want het maakt de markt alleen maar groter”, aldus Schmidt.
Tot afgrijzen van Google koos Facebook vorige maand voor een partnerschap met Microsoft Bing om socialer zoeken mogelijk te maken. Volgens analisten heeft ’s werelds grootste sociale netwerk Google hiermee wel degelijk wat schade berokkend, aangezien Bing iets groeide in marktaandeel en de zoekmachine Google iets moest toegeven.
Zoekmachines zijn uit, het sociale web is in
“Er is een strijd gaande voor de toekomst van het web. Het gaat niet langer om zoekmachines, maar om het sociale web”, zegt Ray Valdes, analist bij Gartner. Het zou voor de gemiddelde webgebruiker erg interessant zijn om al zijn communicatiebehoeften bij één aanbieder onder te brengen, meent Valdes.
Toch zal het niet direct storm lopen, denkt de analist. “Ze gaan met deze lancering nog niet voor de genadeklap”, vertelt hij. “Facebook Messages in zijn huidige vorm is nog geen Gmail-killer. Maar naar verloop van tijd zullen ze dingen toevoegen, net zoals ze met andere delen van hun site doen. Hun benadering is een constante stroom van kleine plaagstootjes gericht op Google en andere online giganten.”
E-mail: geen winst, maar wel strategisch belangrijk
Ezra Gottheil, analist bij Technology Business Research ziet het nieuwe berichtensysteem ook als nieuw wapen in de strijd. “Ze zijn aartsvijanden”, zegt hij over Facebook en Google. “Ik denk niet dat e-mail bij een van beide bedrijven een grote rol in de omzet speelt, maar het is wel belangrijk voor hun businessmodellen. Voor Google is e-mail de basis van hun Apps-oplossing.”
Augie Ray, analist bij Forrester, verwacht dat ook dat Facebook een effect zal hebben op het gebruik van Gmail. “Aan de ene kant is alles wat communicatie makkelijker maakt een Gmail-killer. Met de combinatie van het bestaande sociale netwerk en Facebook’s nieuwe functionaliteit, zal het bedrijf erin slagen om de aandacht van Gmail en andere e-mailsystemen af te leiden.”
Toch denkt ook Ray dat het even zal duren voordat de massamigratie naar Facebook op gang komt. “De meeste mensen houden hun online vrienden zakelijk en privé gescheiden. Ik denk niet dat mensen de eerste weken al direct in Facebook-land willen leven.”
Reageer
Preview