
Overname TweetDeck belooft veel goeds
Wat betekent de overname van TweetDeck door Twitter voor bedrijven? Zes manieren waarop Twitter een betere business tool kan worden.
Wat betekent de overname van TweetDeck door Twitter voor bedrijven? Zes manieren waarop Twitter van TweetDeck een betere business tool kan maken.

Overname TweetDeck belooft veel goeds
Wat betekent de overname van TweetDeck door Twitter voor bedrijven? Zes manieren waarop Twitter van TweetDeck een betere business tool kan maken.
Twitter rondt eindelijk de overname van social media organiser TweetDeck af voor een bedrag van ongeveer 35 miljoen euro. Wat betekent dit voor kleine bedrijven die gebruikmaken van Twitter?
Terug naar het overnamedoelwit. Het multi-platform TweetDeck is een applicatie ontworpen om jouw Twitter-ervaring nog eenvoudiger te maken. TweetDeck is beschikbaar als desktop client, als iPhone en als iPad app en tevens als mobiele Android applicatie.
Tweetdeck is ontworpen om dingen te doen die je niet met de webinterface van Twitter kunt bewerkstelligen. Zo kun je tweets van tevoren klaarzetten, meerdere hashtags bijhouden en het beheer van meerdere sociale accounts (waaronder ook Facebook, FourSquare en LinkedIn) vanuit één applicatie uitoefenen.
In essentie is TweetDeck een sublieme tool voor bedrijven. Het is namelijk vooral handig om meerdere Twitter-accounts op een gestructureerde manier te volgen. De zogenaamde pre-post functionaliteit is erg handig, aangezien een constante stroom van updates belangrijk is om een merk neer te zetten via het sociale netwerk.
Toch is het aannemelijk dat door de overname door Twitter er het een en ander gaat veranderen. Hoewel het wenselijk zou zijn dat Twitter TweetDeck als losse dienst beschikbaar zal houden, is dit niet aannemelijk. Uiteindelijk is het logischer dat Twitter zijn aankoop in de huidige interface integreert in plaats van dat het bedrijf een aparte applicatie blijft ontwikkelen en onderhouden.
Hopelijk komt de overname Twitter uiteindelijk ten goede. Onderstaande features van TweetDeck zouden van Twitter een betere business tool kunnen maken.
1. Tweets klaarzetten (“pre-posting”): Zoals ik al eerder zei is pre-posting ideaal voor MKB-bedrijven, omdat je hiermee je account constant kunt updaten zonder dat er iemand achter de computer hoeft te zitten om handmatig updates in te voeren.
2. Tweets verkleinen (“tweet shrinking”): Dankzij de verkleinoptie kun je Tweets verkleinen wat met name voor mensen die wat langer van stof zijn goed kan uitkomen. Tweets die langer zijn dan 140 tekens krijgen een eigen url waar de volledige post is te lezen.
3. Tweets vertalen: Het kan handig zijn een vertaalmechanisme binnen handbereik te hebben, vooral als je zaken doet in meerdere landen.
4. Filter op sleutelwoord: TweetDeck’s zoekopties zijn veel uitgebreider dan die van Twitter. Niet alleen kun je filteren op sleutelwoord, ook kun je filteren op bron, naam of tijd.
5. Social media integratie: Hoewel het onwaarschijnlijk is dat Twitter concurrenten gaat ondersteunen, hoop ik wel dat deze functionaliteit behouden blijft. De mogelijkheid van het ondersteunen van meerdere social media accounts op één website – waaronder Facebook en LinkedIn – zou een droom zijn die werkelijkheid wordt.
6. Een desktop client: Ik weet dat Twitter het liefst heeft dat je de website gebruikt om te twitteren, maar de TweetDeck desktop client is aantrekkelijk en georganiseerd. We moeten maar hopen dat Twitter niet besluit de stekker uit TweetDeck te trekken. Ondertussen voert Twitter zelf een paar nieuwe functionaliteiten door. Zo werd dinsdag aangekondigd dat je een e-mailbericht kunt krijgen wanneer iemand die jij volgt een tweet van jou retweet of als favoriet aanmerkt.
Reageer
Preview