Dit jaar had ik de eer om een aantal aanmeldingen voor de CIO 100-wedstrijd te boordelen. Wat ik het mooiste vond, was dat ik directe verbindingen zag tussen technologie, innovatie en toegevoegde waarde voor de business in de toegezonden projecten. Het meest opmerkelijke is het belang van effectief leiderschap in deze succesvolle en innovatieve technologische initiatieven.
Dit staat in schril contrast met de IT-gemeenschappen waarin verwijzingen naar cult-hits als de film Office Space of de strip Dilbert, die inneffectief leiderschap belachelijk maken, zo vaak voorkomen. De karakters en plotlijnen uit Dilbert zouden lang niet zo grappig en populair zijn wanneer ze niet gebaseerd zouden zijn op situaties die echt zo zijn.
Het lijdt geen twijfel dat we – en dat geldt voor iedereen binnen de organisatie – baat hebben bij effectief leiderschap. Het is niet ingewikkeld en we hoeven ons niet voor te doen als visionaire generaals. Als je zelfvertrouwen hebt, kun je een goede leider zijn. Daarbij maakt het niet uit of je introvert, extravert, eindbaas of medewerker bent.
Toen ik bestuurlijk leiderschap onderzocht als doctoraal student op George Washington University, kwam ik erachter dat veel hoog opgeleide mensen hun intuïtieve leiderschapskwaliteiten waren kwijtgeraakt. We worden getraind en gecertificeerd voor een boom in plaats van voor een bos. We worden tijdens onze carrière beloond als we goede individuele specialisten worden.
Het gevolg is dat veel van ons het grote plaatje zijn kwijtgeraakt en moeilijk kunnen omgaan met veranderingen in onze omgeving. Leiderschap – vooral bij innovatie – vraagt van ons om goede generalisten te zijn en vereist dat je het grote plaatje ziet als onderdeel van een team.
Gelukkig zijn de ingrediënten voor goed leiderschap vrijwel altijd voorhanden. Hier zijn vier leiderschapskwaliteiten – alle vier gericht op het grote plaatje – die op een duurzame manier innovatie en transformatie bevorderen:
1. Voel je zeker van je zaak. Wees vriendelijk, evenwichtig in je communicatie en probeer emotioneel stabiel over te komen. Als je in een mentale en emotionele achtbaan verkeert, zal het lastig zijn om anderen te leiden en beïnvloeden.
2. Wees nederig, maar heb lef. Wees bereid tot het nemen van risico's, maar sta ook open tot het leren van gemaakte fouten. Wanneer mensen arrogant of besluiteloos opereren, raken ze het vertrouwen van anderen kwijt.
3. Ondersteun je team, coach ze en verdeel complimenten. Succesvol opereren hangt af van mensen. Jouw houding ten opzichte van grote veranderingen en jouw rol daarin vertaalt zich naar de prestatie van je team.
4. Leer beter communiceren. Luister, geef feedback en neem de tijd om uit te leggen wat je van mensen verwacht. Woorden zijn het fundament van goed leiderschap. Kies ze wijselijk en het zal zich uitbetalen in meer betrokkenheid van je werknemers en betere resultaten.
Effectief leiderschap is een belangrijke katalysator voor innovatie en transformatie. We kunnen daarmee wellicht niet alle Dilbert-momenten voorkomen, maar staan voor het grote plaatje zal ongetwijfeld het enthousiasme en toewijding van je personeel en collega’s doen laten toenemen.
Wanneer effectief leiderschap met prachtige technologie en gedegen projectmanagement gecombineerd wordt, zul je merken dat je succesvoller wordt met innovatie en het de business ten goede komt. Ook wordt het er een stuk leuker op.
Jack Bergstrand is oprichter en CEO van Brand Velocity, een consultancybureau dat bedrijven helpt het ontplooien van nieuwe initiatieven te bespoedigen. Eerder was hij CIO en CFO bij frisdrankproducent Coca-Cola.
Reageer
Preview