Maar veel IT-organisaties blijven hierop slecht voorbereid en kunnen met de kansen die consumerisatie biedt niet overweg. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat driekwart van de ondervraagde organisaties geen zakelijke applicaties voor die slimme mobiele apparaten heeft en ook geen plannen heeft om komende maanden applicaties te ontwikkelen. Het verschil tussen interne applicaties en op consumenten berichten apps is groot. Je kunt rustig spreken van een gapend gat.
Assertieve IT-organisaties doen hun best om de business te helpen dit gat te dichten. Mobiele apparaten kunnen de productiviteit van werknemers immers sterk doen toenemen en creëert kansen om op nieuwe manieren interactie met klanten te bewerkstelligen.
Daag medewerkers uit
Door in te spelen op de trend van de verconsumentering van IT en door werknemers uit te dagen hun mobiele devices zakelijker te gaan gebruiken, kunnen IT-afdelingen gebruikmaken van relatief krachtige en productiviteitbevorderende consumentenapparatuur.
IT kan leren van de Apple App Store en de Android Market door applicaties makkelijk vindbaar, installeerbaar, gebruiksvriendelijk en upgrade-baar te maken. Ook zouden apps verstrekt moeten worden die moeiteloos gebruik maken van de onderliggende hardwaremogelijkheden.
Stel je voor wat een impuls voor de productiviteit van werknemers zou zijn wanneer ze op hun smartphones en tablets toegang kunnen krijgen tot field force automation, sales force automation en BI-dashboards. Bedenk je welk signaal een bedrijf afgeeft als het als een van de eerste applicaties uitrolt die klanten en partners met de business laat interacteren, altijd en overal op hun mobiele apparaten.
Mobiele mogelijkheden vormen kansen om businessmodellen en -processen te herzien en te hervormen, zodat volledig gebruik wordt gemaakt van de capaciteiten van mobiele platforms. Bega niet de fout door alleen je processen simpelweg mobile-enabled te maken.
Iedere trend biedt kansen
De consumerisatie van IT is een baanbrekende trend. De beste manier om met zulke trends om te gaan is door deze te nemen zoals deze is, te anticiperen op de veranderingen die het meebrengt en door de kansen te benutten om concurrentievoordelen te behalen. Andere baanbrekende trends, zoals social networking, cloud computing en smart computing, gunnen je een blik in de toekomst van zakelijke applicaties. Zo is er iets voor te zeggen om bepaalde transactieapplicaties een sociale component te geven, zodat werknemers daarmee met elkaar kunnen overleggen over bijvoorbeeld uitzonderingen die ze tegenkomen. Het voorkomt dat daar overleg over gevoerd moet worden, of dat er telefoon- of e-mailcontact moet plaatsvinden. Het is daarnaast ook zinvol om development en testomgevingen over te hevelen naar een cloud-platform of om een aantal van deze applicaties in een private of publieke cloud te draaien, afhankelijk van de karakteristieken van de workload. Smart computing kan in een datacenter gebruikt worden om intelligente beslissingen te maken over hoe en waar workloads moeten plaatsvinden op basis van variabelen als de patronen voor energieverbruik.
Eigenlijk wordt veel meer keuze geboden over hoe we toegang willen krijgen tot onze applicaties en hoe we onze workloads willen beheren en uitvoeren. In plaats van dat we een een-op-een relatie met een specifieke client en een specifieke server in het datacenter aangaan, kunnen we met allerlei verschillende bouwstenen op alle niveaus in de IT-stack een interessante mix maken. Hiermee kunnen we uiteindelijk de waarde en ervaring voor eindgebruikers verbeteren en de kostenstructuur, beveiliging en beheersvereisten voor IT optimaliseren.
Rol van IT is veranderd
De grootste uitdaging voor IT en applicatie-eigenaren bevindt zich niet op gebied van technologie en standaarden - waarmee beperkingen gesteld worden en keuzes verkleind worden - maar op gebied van beheer van de nieuwe hybride infrastructuur en over het bieden van een helpende hand aan de business op het vlak van optimale deployment-modellen voor applicatieproductiviteit. De rol van IT is niet langer uitvoerend op gebied van standaarden en beperkingen, maar veel strategischer. IT speelt een volwaardige adviserende rol op het gebied van allesbepalende technologie, policies en businessbeslissingen.
Nicholas D. Evans leidt het strategische innovatieprogramma van Unisys. Je kunt hem bereiken op het mailadres nicholas.evans@unisys.com.
Reageer
Preview