Apple en IBM smeden samen plannen om de zakelijke markt te veroveren. Apple wil de sappige markt van mobiel in het bedrijfsleven te grazen nemen en IBM ziet mogelijkheden voor zijn big data-analytics op de iPhone en de iPad. In een jubelend persbericht stelt Apple dat de combinatie van zakelijke toepassingen van IBM prachtig samengaat met Apple's kracht op het gebied van consumentenbeleving.
Houtje-touwtje BYOD
De twee bedrijven willen fatsoenlijk aan de slag met mobiel in het bedrijfsleven - een sector die nu losjes aan elkaar hangt van een houtje-touwtje BYOD-aanpak waarbij de toestellen van werknemers steeds vaker worden weggezet in een bedrijfsomgeving. Apple heeft zich zo via de consument al een weg binnen de zakelijke markt weten te banen en levert ook Mobile Device Management binnen iOS.
Een paar jaar geleden was BlackBerry nog heer en meester van deze gewilde markt, maar door de komst van BYOD en omdat het Canadese bedrijf te traag evolueerde, heeft het zich de kaas van het brood laten eten door iOS en Android in combinatie met allerlei third party MDM-oplossingen. "Apple heeft een zwaard gepakt en die recht in het hard van BlackBerry gestoken en gezegd: 'je bent klaar"', zegt CEO Ross Gerber van investeringsconsultancy Gerber Kawasaki tegen CNBC.
MDM-software mikt erop om verschillende besturingssystemen gecombineerd te beheren, maar het is voor mobiele platformmakers als Apple en Google natuurlijk interessanter om third party-leveranciers buiten te sluiten en zélf een zakelijke omgeving op te zetten. Dat levert een aantrekkelijk stukje vendor lock-in op.
Bal ligt bij IBM
De evolutie van mobiel gaat zoals het er nu naar uitziet in de richting van een soort mobiele terminal die inprikt op de cloud voor analyse, advies en, zoals vandaag de dag al, opslag. Daar ligt de kracht van IBM, die hoopt op een dag de capaciteit van rekenwonder Watson te leveren op mobiele apparaten. Een samenwerking tussen deze twee grote partijen is dan ook - voor allebei - een behoorlijke coup.
De uitdaging ligt vooral bij IBM: kan het bedrijf werkelijk samen met Apple een zakelijk mobiele ecosysteem afleveren? Forrester-analist Frank Gillet stelt tegenover Computerworld.com dat de deal in eerste instantie daarom het meest aantrekkelijk is voor Apple, omdat de iPhone en iPad met dit steuntje in de rug nog meer een reputatie krijgen als betrouwbaar zakelijk platform. "Het verbinden van deze apparaten aan deze prachtige infrastructuur is een forse uitdaging en zal tijd kosten. Apple wint sowieso, denk ik, maar wint veel meer als IBM levert wat het belooft."
Concurrentie verhardt
Computerworld-auteur Jonny Evans ziet de zet als een bedreiging voor zowel Microsoft, die de IT-infrastructuur van bedrijven goeddeels in handen heeft, als Google. Google's mobiele OS Android is een cloudplatform pur sang, maar in stevige zakelijke omgevingen en security is het nog niet zo sterk - daar is het afhankelijk van oplossingen als Knox van fabrikant Samsung.
Hoe deze strijd gaat verlopen, is natuurlijk volstrekt niet te voorspellen.Voor hetzelfde geld sterft Apple en IBM's samenwerking een stille dood. De twee hebben al eens eerder samengewerkt om een heel nieuw besturingssysteem te maken dat Windows naar de kroon moest steken.
Of gaat een hond die we nu nog niet eens zien er met het been vandoor. Maar hoe het ook zij, de concurrentie gaat stevig toenemen en Apple en IBM hebben een signaal afgeleverd aan Google, Microsoft én MDM-leveranciers: Maak je borst maar nat, dit is ónze markt.
Tim Cook van Apple en Virginia Rometty van IBM bij nieuwszender CNBC over de deal met IBM:
Een volledige uitgewerkte Bring Your Own NSA solution straight from the states. Daar zit iedereen op te wachten ;)
Je weet nog niet waarover het gaat en zit er al weeral op te kakken.
Jaloerse MS-fundamentalisten maken zich erg graag belachelijk hier ;-)
Reageer
Preview