
ICT is het slechtst geautomatiseerde proces
Columnist Mark Swinkels markeert procesautomatisering als één van de nukken van corporate IT.
Je hoort het veel op een IT-afdeling: het is zo druk, nieuwe projecten kunnen we er nu echt niet bij hebben, nee dat gaat vandaag niet meer lukken helaas.

ICT is het slechtst geautomatiseerde proces
Je hoort het veel op een IT-afdeling: het is zo druk, nieuwe projecten kunnen we er nu echt niet bij hebben, nee dat gaat vandaag niet meer lukken helaas.
Bovenstaande zijn allemaal reacties als gevolg van drukte die te maken hebben met de toenemende complexiteit van ICT, toename in het aantal verschillende devices én het uitvoeren van dagelijkse beheer-werkzaamheden, calamiteiten, projecten of vergaderingen. Feit blijft dat veel kostbare tijd verloren gaat aan dagelijks terugkerende werkzaamheden; taken die wellicht geautomatiseerd kunnen worden om efficiënter en effectiever te werken.
Er zijn meer processen te automatiseren dan we denken. Soms staan we er eigenlijk helemaal niet bij stil. Ga eens na hoeveel processen in jouw (IT-)organisatie daadwerkelijk zijn geautomatiseerd.
Veel processen worden van oudsher veelal 'met de hand' uitgevoerd. Deze processen bevatten werkzaamheden die meerdere malen per dag of per week worden uitgevoerd door één of meerdere personen. Hierin gaat veel tijd zitten en deze tijd hebben IT-beheerders eigenlijk niet beschikbaar.
Door deze processen te automatiseren, wordt de druk bij de IT-beheerder weggenomen en zal er meer tijd beschikbaar komen voor werkzaamheden waar zijn of haar input veel noodzakelijker is. Bovendien worden de stappen binnen het proces dan continu op exact dezelfde manier uitgevoerd, waardoor er nauwkeuriger wordt gewerkt. Ook zal de responsetijd naar de gebruikersorganisatie verkort worden, doordat er geen afhankelijkheid meer is van de beschikbaarheid van een ICT medewerker.
De IT-afdeling vergeet zichzelf
De revolutie van automatisering hebben we met zijn allen al bereikt, alleen vergeten we het vaak door te voeren op de eigen IT-afdeling. De vraag is om welke processen gaat het? Deze moeten eerst duidelijk in kaart worden gebracht om ze daadwerkelijk te gaan automatiseren.
De hoeveelheid processen welke (dagelijks) worden uitgevoerd binnen de IT-afdeling is enorm. Dit varieert van eerste lijn tot en met derde lijn. Tijdrovende processen zijn bijvoorbeeld het aanmaken van nieuwe gebruikers accounts, het resetten van wachtwoorden of het creëren van nieuwe servers. Deze standaard processen vereisen een vaste volgorde van uit te voeren werkzaamheden en zijn daardoor prima te automatiseren.
Neem het aanvragen van applicaties. Dit gaat vaak via een (digitaal) aanvraagformulier dat door een leidinggevende wordt bekeken en goedgekeurd. Vervolgens moet de IT-afdeling de nodige handelingen verrichten, zoals een nieuwe server aanmaken, storage reserveren en beveiliging configureren. Vaak zijn hier ook applicatiebeheerders bij betrokken. Gezien de hoeveelheid personen die deze aanvraag behandelen, gaat er enorm veel tijd en energie in zitten. Het proces is gevoelig voor fouten en er kan vertraging optreden door het niet op tijd uitvoeren van werkzaamheden.
Reageer
Preview