Je zoekt naar iets waar je klanten onderhuids al naar verlangen, maar dat nog nergens verkrijgbaar is. Innovatie dus – maar hoe doe je dat: innoveren?
1. Analyseer bestaande feedback
Innovatie gaat niet over een verre toekomst. Het gaat over het hier en nu. Wat weet je van de ervaringen van je klanten met de producten en diensten van jouw onderneming? Wat is hun uitgesproken en wat hun vagere feedback? Wat schrijven ze over jou op Twitter en Facebook?
De kunst is deze geluiden niet te laten vervluchtigen, maar ze bij elkaar te brengen in een geconcentreerde vorm. Dat kan via meetings, waarin je de feedback die je klantenservice ontvangt geregeld grondig analyseert. Zitten daar patronen in? Elementen die nieuw zijn? Sluimerende behoeften? Geluiden, die je vorig jaar nog niet opving? Daar moet je je op concentreren.
Ook goede software is van belang, al was het alleen maar om de trends te kunnen registreren. Dat kan CRM-software zijn, of speciale ticketing software voor de klantenservice (zoals het open source osTicket).
2. Vraag om nieuwe feedback
Je hoeft niet passief af te wachten waar je klanten mee op de proppen komen. Je kunt ook actief hun oordeel vragen over bepaalde aspecten van een product of dienst, of polsen wat zij zouden vinden van een vernieuwing waar je over denkt. Welke prijzen zouden zij acceptabel vinden? Welke variaties zouden ze wensen?
Voor dit enquêteren van je klanten is veel software op de markt, en een deel daarvan is gratis, bijvoorbeeld onderzoekdoen.nl of enquetemaken.be.
Wil je lekker trendy doen, dan kun je ook een enquête (laten) ontwikkelen voor de iPad, waarmee je op locatie mensen gaat bevragen.
3. Gooi het in de groep
Waarom zou je trouwens niet ook de 'buitenwereld' laten meedenken? De wereld buiten die van jezelf, je adviseurs en je klanten? Een populair woord voor dit in de groep gooien van je vraag is crowdsourcing. Er zijn op dit gebied allerlei nieuwe ontwikkelingen. Zo is er de portalsite Battle of Concepts, waarop studenten hun brainpower en talent aanbieden. Je omschrijft voor welke vraagstukken je innovatieve oplossingen zoekt, en de aangesloten studenten gaan vervolgens de strijd aan om het beste concept. De Battles zijn omgeven met strikte geheimhouding, dus je hoeft niet bang te zijn dat goede ideeën online weglekken.
Crowdsourcen kan nog veel ruimer. Je kunt de hele wereld laten meedenken via websites als Innocentive.com. Dat is een plek waar seekers en solvers elkaar treffen. Alleen al in dit netwerk staan 160.000 van deze oplossers voor je klaar! En vergeet Twitter niet. Dat is ook een vraagbaak. Post je brandende vraag (liefst in het Engels), zet daar please RT bij (=retweet oftewel citeer en geef door), loof een beloning uit en wacht af wat er gebeurt!
4. Ga naar de bank
Dan zijn er ook nog tal van ideeënbanken: verzamelingen van ideeën die al eerder zijn bedacht en waar je wellicht direct al je voordeel mee kunt doen. Of, en dat is nog interessanter: die je wellicht op andere ideeën brengen. Leuk is bijvoorbeeld Idea a day: elke dag een nieuw idee. Daar moet op jaarbasis toch iets baanbrekends opleveren, zou je zeggen.
5. Pak een goed boek
Als niks helpt kun je ook een willekeurig boek pakken en daar een willekeurig woord in prikken om te zien of dat ten opzichte van de gewenste productvernieuwing iets bij je losmaakt. Deze truc en meer creatieve handigheidjes vind je in het (aanzienlijk minder willekeurige) boek Lateral Thinking van creativiteitsgoeroe Edward de Bono.
Twaalf tools voor innovatie
osTicket – helpdesk ticketing software – open source, gratis
ISIZ – online enquetes – managed service, vanaf € 500,-
SurveyMonkey – online enquetes – SaaS, van Basis (gratis) tot Platina (€ 800,- per jaar)
SyncForce SurveyWorld – online enquetes – SaaS, van € 1,- per deelnemer tot € 2795,- op jaarbasis
Battle of Concepts – online competitie – SaaS, gewoonlijk € 5.000 prijzengeld
Innocentive – online competitie – SaaS, prijzengeld naar inzicht
Higherlevel – online vraagbaak – SaaS, gratis
Idealize / NuZakelijk Innovatie – innovatienieuws – website, gratis
Springwise – innovatienieuws – website, gratis
Idea a Day – elke dag een nieuw idee – site, feed, tweet, gratis
Why not? – Ideeënbank – website, gratis
Lateral Thinking (Edward De Bono) – Creatiever leren denken – Boek, € 14,99 (bol.com)
Reageer
Preview