IBM springt vol overgave op de sociale netwerken en gaat verschillende van zijn SOA- en BPM uitrusten met functies uit de stal van Twitter en Facebook. Sterker: consumententechnologie moet een belangrijke rol gaan spelen in bedrijfsomgevingen.
Dat is de strekking van de openingsceremonie van Impact, de jaarlijkse SOA-conferentie van IBM in Las Vegas. Onder de noemer Work Smarter slaat Big Blue definitief af naar de mengelmoes van drie grote buzzwoorden; SOA, Cloud Computing en Sociale Netwerken. Want, zo vindt Big Blue, die drie gaan niet alleen samen, ze moeten tegelijk worden ingezet om de efficiëntie van grote organisaties te verhogen. Daarbij moet IBMs eigen WebSphere middleware de SOA-basis vormen tussen applicaties en de cloud.
Die sociale netwerken moeten vooral de bereikbaarheid van kennis binnen en buiten de organisatie eenvoudiger beschikbaar maken. De productiviteit wordt belemmerd omdat werknemers vaak niet in contact kunnen komen met de juiste persoon die de benodigde informatie heeft. IBM cijfert dat dit 67 procent van hen overkomt. In totaal kost dat proces zo'n vijf uur per mederwerker per week, een uur per dag dus.
Een van de nieuwe diensten die IBM zelf uitbrengt is BPM BlueWorks, een nieuw cloudpakket voor het ontwikkelen van in-house BPM-applicaties. “Het wordt een combinatie van cloud-modellering, gelijktijdige ontwikkeling, en vooraf gebouwde activa”, zo zegt Sandy Carter, marketing VP van IBM. Via Lotus Connections kunnen gebruikers hun werk exporteren in de publieke cloud. Het modelleren binnen BlueWorks is kosteloos.
Een andere nieuwigheid is My developerWorks, een tool die verschillende IBM-producten knoopt aan sociale netwerken voor consumenten: Facebook, MySpace en Twitter. IBMs idee daarachter is een soort wisdom of the crowds. “Je kunt heel veel ideeën krijgen door het de cloud in te schieten, in plaats van dat je een duur onderzoek gaat houden”, zegt Carter. Wie bijvoorbeeld genoeg volgelingen heeft op Twitter, kan gewoon een vraag stellen, en binnen de kortste keren heel veel nuttige antwoorden terugkrijgen, zo redeneert zij. “Je kunt Twitter prima gebruiken als een manier om data te vergaren” zegt Carter.
Meeste aandacht blijft uitgaan naar de Cloudburst Appliance, een kant-en-klaar systeem met Websphere in gevirtualiseerde vorm voorgeladen. Dit SOA-apparaat maakt wat IBM een 'privécloud' noemt mogelijk. Applicaties kunnen daarmee in services-vorm binnen de organisatie worden aangeboden. Juist daarin ziet IBM veel potentieel, zo zegt Carter. "Welke cijfers je ook naslaat, of het nou Gartner, Forrester of IDC is, overal stellen ze dat de eigen cloud meer gaan groeien dan de publieke cloud omdat de controle die je zelf houdt het grote verschil gaat maken."
Reageer
Preview