
Oracle begrijpt nog steeds niets van cloud
Oracle is geen leidend bedrijf als het op cloud computing aankomt. Sterker nog: het bedrijf kan slechts volgen.
Oracle is geen leidend bedrijf als het op cloud computing aankomt. Sterker nog: het bedrijf kan slechts volgen.

Oracle begrijpt nog steeds niets van cloud
Oracle is geen leidend bedrijf als het op cloud computing aankomt. Sterker nog: het bedrijf kan slechts volgen.
Nu Oracle OpenWorld enkele dagen onderweg is, brengt het bedrijf in duizelingwekkend tempo nieuwe persberichten uit. Een van de aankondigingen is een Platform-as-a-Service (PaaS) oplossing waarmee het bedrijf de strijd aangaat met Microsoft Azure, Salesforce.com's Heroku en Engine Yard.
(Wacht even... de telefoon gaat. 2009 hangt aan de lijn, ze willen hun cloudstrategie terug!)
De gang naar de cloud is niet zo eenvoudig als Oracle dacht dat deze zou zijn toen het vorig jaar erin dook. Ondanks Oracle's dominante positie in zakelijke databases en platforms, kiezen veel IT-managers die naar de cloud stappen (privaat, publiek of hybride) niet voor een oplossing van Oracle.
Cloud om van Oracle af te komen
Deze trend kwam op pijnlijke wijze aan het licht toen GigaOM een artikel publiceerde waarin werd geschetst dat de meeste overstappers voor de cloud kiezen juist om de gepeperde rekeningen van Oracle voor hard- en software te voorkomen. Ze kiezen daarom liever voor open-source of voor goedkopere oplossingen wanneer ze clouds bouwen en implementeren.
Het hoofdzakelijke probleem met de cloudstrategie van Oracle is dat het bedrijf niet alleen te laat op het feestje gearriveerd is, maar ook nog eens niets begrijpt van de toegevoegde waarde van cloud computing. Cloud computing draait om verandering, om zaken anders aanpakken, zoals het omgaan met data, processen en opslag. Het beleid van Oracle is erop gericht om hetzelfde te blijven doen en ervoor te zorgen dat klanten vast blijven zitten aan Oracle-technologie.
'Cloud' puur als marketingterm
Oracle kiest daarom voor de oude vertrouwde weg: het stopt cloud computing in bestaande kasten die een nieuw label krijgen: 'cloud'. Voor die kasten vraagt het vervolgens gigantische bedragen. Oracle hoopt dat zijn 'verslaafde' klanten vast blijven houden van Oracle's manier van aanpakken en dat ze die visie volgen om naar de cloud te gaan.
Het probleem is dat in veel bedrijfsstrategieën voor de cloud Oracle snel vergeten wordt. De zakelijke gigant wordt gedegradeerd tot een legacy-rol. De producten die het ontwerpt zijn bedacht door op omzet gerichte verkopers die de helft van het Amerikaanse bedrijfsleven bevolken. Maar zo verkoop je geen cloud.
Kopen, kopen, kopen?
Hoe komt Oracle van het legacy-probleem af? Ik vermoed dat het als een gek cloudleveranciers gaat opkopen net zolang tot het naar zijn idee genoeg marktaandeel heeft. Toch verwacht ik dat ook dat Oracle geen toegang zal verlenen tot de echte cloud.
Oracle zal moeten innoveren: de blik moet gericht worden op gebieden die onderbelicht blijven bij IBM, Microsoft en andere publieke cloudproviders. Maar waarschijnlijk verandert er weinig en blijft de visie beperkt tot 'ik-ook!'. Als Oracle op deze weg blijft voortkabbelen, zal het bedrijf vanzelf irrelevant worden. Maar dat maakt gelukkig toch niemand uit. Mij in ieder geval niet.
Reageer
Preview