
Pas op voor de hype rond cloud computing
Gartner scheidt de feiten van de hypes in het rapport Hype Cycle for Emerging Technologies 2008. Het rapport bevat analyses van cloud computing, social networking, groene IT, microblogging en telepresence.

Pas op voor de hype rond cloud computing
Gartner scheidt de feiten van de hypes in het rapport Hype Cycle for Emerging Technologies 2008. Het rapport bevat analyses van cloud computing, social networking, groene IT, microblogging en telepresence.
Bedrijven hebben wellicht te hooggespannen verwachtingen van cloud computing, maar andere technologieën als videoconferencing beginnen langzamerhand hun belofte in te lossen. Dat stelt Gartner in het begin deze week vrijgegeven rapport
“Je moet een heel goede reden hebben om met die technologieën aan de slag te gaan,” zegt Jackie Fenn, de vice-president en Gartner Fellow die aan het rapport heeft bijgedragen. “Je kunt niet zomaar achter iedere nieuwe hype aan hobbelen.”
Als voorbeeld noemt ze cloud computing, waarbij bedrijven als Google en Amazon hun servers aanbieden bij gebruikers om hun gegevens op te slaan, en dat door andere firma’s wordt gebruikt om IT als service te presenteren. Volgens Fenn verwachten gebruikers van cloud computing “zeer flexibele toegang” tot IT-bronnen, vanuit het idee dat “ooit IT net zo simpel wordt als elektriciteit uit het stopcontact”; plug & play op dienstenniveau. In werkelijkheid, zegt Fenn, is het niet zo eenvoudig.
“Een groot deel van de hype draait rond de belofte dat het gaat om een eenvoudige en flexibele benadering van informatietechnologie, terwijl de werkelijkheid niet aan die verwachting kan voldoen,” stelt Fenn. “Dergelijke grote dromen verwezenlijken is altijd lastiger dan je denkt, en het kost ook veel meer tijd dan mensen denken.”
Een technologie die volgens het rapport meer realiteit in zich heeft, is telepresence. Gartner noemt HP en Cisco als voorbeelden, met hun Halo en Teliris systemen. In het verleden waren weinig gebruikers enthousiast over de beeldkwaliteit van videoconferencing, maar volgens Fenn is het nu vooral nog de prijs die een beletsel vormt. “Ik vind de kwaliteit van de nieuwste systemen heel aantrekkelijk. Zo langzamerhand onstaat echt het gevoel dat je in elk geval deels met elkaar in dezelfde ruimte bent,” zegt Frenn. “Dat gevoel ontbrak in eerdere generaties van deze technologie.”
Het rapport buigt zich ook over microblogging, waarbij gebruikers kort weergeven waar ze zich op dat moment mee bezig houden. In sommige communities (
De eerste zakelijke gebruikers van de sociale netwerken zijn hier vooral mee aan de slag gegaan omdat het de communicatiemogelijkheden verbreedt. Volgens Fenn leveren de netwerken “een overzicht van wat er zoal om je heen gebeurt,” wat ontbreekt bij veel van de traditionelere samenwerkingstools. Bedrijven die nu de sociale netwerken omarmen, nemen volgens haar de onbekende gevolgen voor lief die altijd op de loer liggen als populaire consumententoepassingen hun weg vinden in het bedrijfsleven.
Groene IT, ten slotte, noemt Fenn vooral interessant omdat het op meer dan één manier van waarde is voor een bedrijf. “Het mooie van groene IT is dat het het algemeen belang in lijn brengt met het meer zelfzuchtige belang van de kostenreductie.”
Reageer
Preview