
3 sleutels tot het digitale succes van de Tour de France
De hele technologische innovatie in de Tour de France wordt helemaal mogelijk gemaakt door hybride IT.
Op reis probeerde ik laatst vanuit mijn hotelkamer een wielerklassieker te volgen via mijn mobiel. Maar mijn opwinding over de race veranderde al snel in frustratie, omdat ik alleen maar zat te knoeien met een basaal digitaal platform dat me eigenlijk niets vertelde over de race. Ik wilde meer!

3 sleutels tot het digitale succes van de Tour de France
Op reis probeerde ik laatst vanuit mijn hotelkamer een wielerklassieker te volgen via mijn mobiel. Maar mijn opwinding over de race veranderde al snel in frustratie, omdat ik alleen maar zat te knoeien met een basaal digitaal platform dat me eigenlijk niets vertelde over de race. Ik wilde meer!
En ik ben niet de enige. De superfans van vandaag willen graag ondergedompeld worden in sportevenementen. Ze zijn meer dan ooit digitaal geëngageerd en verwachten tijdens een evenement een live en meeslepende ervaring op het tweede scherm.
Deze superfans willen, net als ik, plaatsnemen aan de tafel van de commentatoren. Tijdens de race of het evenement maken ze gebruik van sociale media en controleren ze Twitter op informatie wanneer er bijvoorbeeld een crash heeft plaatsgevonden. Ze willen bijvoorbeeld direct zien of iemand een video of foto heeft geplaatst en wat de oorzaak was van de crash.
Kijk ook deze video over hoe we Amaury Sport Organisation (A.S.O.) hebben geholpen haar visie van een revolutionaire kijkervaring tot leven te brengen.
De revolutie in de manier waarop racegegevens worden geleverd aan wielerfans begon al met de Tour de France races van 2015 en 2016. Via ons data-analytics platform werden bruikbare gegevens geleverd aan sociale en traditionele media, en de fans waren enthousiast over de rijke en meeslepende verhalen die ze nu uit de race konden halen. En in de aanloop naar de Tour de France 2017 gebruikten we weer nieuwe innovaties bij andere races van dezelfde organisator, A.S.O., zoals De Waalse Pijl en Critérium du Dauphiné. Het doel daarbij was om de digitale kijkbeleving van sportfans naar een hoger niveau te tillen.
Maar om goed te begrijpen hoe we dat konden doen, moeten we kijken naar de IT die aan de beleving ten grondslag ligt. En dan blijkt dat we dit allemaal nooit voor elkaar hadden gekregen als we geen gebruik hadden gemaakt van hybride IT.
Race Center brengt alle informatie samen
Race Center is een live digitaal platform dat GPS-gegevens, timinggegevens, sociale media, nieuwsfeeds en videostreaming (indien beschikbaar in het land van de gebruiker) samenbrengt. Fans interacteren uiteindelijk met de voorkant van de website. Het is een 'one-stop-shop' voor alle informatie over races.
Als je onder de motorkap van die oplossing kijkt, vind je een analytics-platform dat gestructureerde gegevens vastlegt, verwerkt en beheert, zoals de positie van de wielrenners, de tijdsverschillen tussen renners en groepen en de wedstrijdresultaten. Real-time en historische gegevens worden daar samengebracht zodat er overtuigende storytelling mogelijk wordt.
Een kern enterprise web content management-platform stelt het contentteam van A.S.O. in staat om heel eenvoudig de content op de site te beheren. Het platform stelt ons ook in staat om flexibiliteit te creëren rond het ontwerp en de implementatie, en om de skin van de site aan te passen aan andere evenementen.
In het Race Center komen alle inzichten over de Tour de France samen voor media en fans
Hier volgen de drie sleutels voor de succesvolle manier waarop we digitaal leven blazen in de Tour de France.
1. Cloud is essentieel
Onze volledige live data-analytics en digitale platform wordt gehost in onze cloud. De cloud biedt schaalvoordelen en flexibiliteit, waardoor je minder mensen ter plaatse nodig hebt om de oplossing mogelijk te maken. De gegevens die we krijgen vanuit onze volgwagens, worden rechtstreeks naar het cloud-platform 'gepompt' en vervolgens naar de site geüpload. De cloud biedt ons geografische flexibiliteit, omdat het vanaf elke locatie ter wereld kan worden beheerd. Tegelijk biedt de cloud ons schaalgrootte, waardoor we grote hoeveelheden gebruikers en gegevens tegelijkertijd kunnen verwerken.
2. Moderne samenwerkingstools verbinden ons wereldwijde team
We communiceren effectief, ongeacht waar we zijn. Zo is onze klant, A.S.O. gevestigd in Frankrijk, maar ons team is verspreid over het Verenigd Koninkrijk, Australië en Zuid-Afrika. Onze mensen beschikken over een reeks geavanceerde samenwerkings- en communicatietools (bijvoorbeeld instant messaging, videoconferencing en het delen van documenten) en kunnen de juiste tool voor hun werk kiezen. Tools worden geleverd via de cloud, zodat flexibel werken wordt ondersteund en teams altijd en overal kunnen werken.
3. De belangrijkste sleutel tot succes - een hybride IT-model
De hele technologische innovatie in de Tour de France - één enkel live digitaal platform, cloud analytics, wereldwijde samenwerking - wordt allemaal mogelijk gemaakt door hybride IT. Daarbij wordt de werklast verdeeld over verschillende technologieën, allemaal geïntegreerd om één resultaat te leveren: nuttige, overtuigende racegegevens.
En dit soort innovatie is allesbehalve voorbehouden aan sportevemenenten. Het kan in veel andere organisaties worden gebruikt. Een gedistribueerd personeelsbestand en medewerkers die vragen om flexibele werkomgevingen kunnen allemaal profiteren van de voordelen van een hybride IT-model. Communicatie en samenwerking kunnen naadloos overal en altijd plaatsvinden.
We denken zelfs dat Hybride IT van cruciaal belang wordt voor alle sectoren, waaronder nutsbedrijven, banken, financiën en gezondheidszorg. In deze industrieën wordt belangrijke informatie beheerd in een breed scala van systemen en technologieën. Besluitvormers kunnen geïntegreerde real-time informatie halen uit een combinatie van cloudanalyse en grootschalige gegevensverwerking, waarin ook nog een aantal gegevensbronnen geïntegreerd kunnen worden, waaronder bedrijfssystemen op locatie, apparatuur voor het Internet of Things, digitale systemen, sociale media, openbare gegevens en diensten van derden. Dit maakt het mogelijk om goed geïnformeerde beslissingen te nemen, nog voordat de gebeurtenissen zich voordoen.
Je kunt nu zien hoe dit bij de Tour de France van 2018 in de praktijk uitpakt. Kijk hier hoe je Hybride IT ook voor je eigen organisatie kunt inzetten.
Reageer
Preview