
7 tips om internationaal succes te oogsten
Waar moet je rekening mee houden zodra je besluit de grenzen van dit koude kikkerlandje te overschrijden?
Een internationaal bereik voor je bedrijf biedt vele voordelen. Maar waar moet je rekening mee houden zodra je besluit de grenzen van dit kikkerlandje te overschrijden?

7 tips om internationaal succes te oogsten
Een internationaal bereik voor je bedrijf biedt vele voordelen. Maar waar moet je rekening mee houden zodra je besluit de grenzen van dit kikkerlandje te overschrijden?
Dat je bedrijf succesvol is in Nederland garandeert nog niet dat je ook over de grenzen op dezelfde manier te werk kunt gaan om hetzelfde resultaat te bereiken. Wat is er nodig om te internationaliseren? Zustersite CIO.com ondervroeg directeuren en managers van internationale bedrijven naar hun ervaringen met het openen van nieuwe filialen of websites over de grens. Dit zijn de zeven beste tips voor internationaal succes.
1. Partner met iemand die kennis heeft met het reilen en zeilen in het land
Huur een adviesbureau of een specialist in die je helpt met het “omgaan met lokale gewoonten, vertalingen kan bieden, je helpt de markt in kaart te brengen en interesse voor je product te wekkken”, adviseert marketingdirecteur Grace Krokidas van VDI-leverancier Liquidware Labs. Ze vertelt dat dit het verschil kan maken tussen succes en mislukking.
2. Zorg ervoor dat je de lokale wet- en regelgeving kent
Het is essentieel om de lokale arbeidswetten te kennen, waardoor je te weten komt welke werknemersverzekeringen benodigd zijn, wat het minimumloon is, de maximale werkuren, het modale salaris, enzovoorts. “Deze kunnen sterk van je thuisland verschillen”, zegt CEO Lisa Cookmeyer van adviesbureau Trigon Associates.
Om je te helpen de lokale wet- en regelgeving in kaart te brengen, adviseert ze een advocaat te vinden met kennis van zaken of in contact te treden met een bedrijf of specialist die buitenlandse bedrijven helpt met het omgaan met de wet- en regelgeving in het land.
Wanneer je besluit een internetsite en/of internationale webshop te starten voor een ander land, is het belangrijk om de lokale internet- en privacyregels te kennen. “In Europa moest onze webserver opeens gaan voldoen aan Europese dataprivacywetgeving”, vertelt oprichter Alex Raymond van de Amerikaanse dashboardtool Kapta. “Gelukkig was dit geen groot probleem en kon onze hostingprovider ons hier goed bij helpen. Maar het is wel iets waar kleinere bedrijven over kunnen struikelen.”
3. Kijk uit met wie je internationaal samenwerkt
“We denken vaak dat de taal van technologie universeel is, maar dit hoeft niet het geval te zijn”, zegt hoofd netwerken Suzanne Garber van hulpverlener International SOS. “Zorg ervoor dat de vertegenwoordiger die jouw bedrijf vertegenwoordigt in leveranciersrelaties over de grens goed is getraind in lokale gewoonten en niet per abuis mensen beledigt en deals laat afketsen.”
Naast relevante expertise is het ook nodig om te onderzoeken of je medewerkers die je in het land wilt laten werken om kunnen gaan met de andere cultuur, leefwijze, de infrastructuur en het voedsel, adviseert manager Viktor Reznicek van Xerox.
4. Overweeg lokale mensen in dienst te nemen
“In veel landen kun je via uitzendbureaus mensen inhuren zodat je zelf niet alle administratieve en fiscale lasten hoeft te dragen”, zegt directeur en CFO Mike Morgan van ondersteuningsleverancier Bomgar.
Reageer
Preview