De afgelopen maanden heb ik me intensief beziggehouden met de vraag hoe we vanuit IT onze relatie met onze collega's van de business kunnen verbeteren. Mijn conclusie is dat we kunnen beginnen met tv-kijken - reality-tv, om precies te zijn. Dat klinkt raar, maar ik beloof je dat het in de loop van deze column duidelijker wordt.
Tegenwoordig hebben we te maken met een stortvloed aan reality-shows op tv die ons uitnodigen mee te kijken naar het werk van anderen. Je hebt de 'curiosa-shows' waar je kunt zien hoe mensen vuilnis ophalen, antieke voorwerpen restaureren en kibbelen over tweedehands spulletjes. Je hebt de eetprogramma's waarin je ziet hoe mensen koken, restaurants beginnen en het tegen elkaar opnemen in gekunstelde wedstrijden. Je kunt het zo gek niet bedenken: shows over handwerkslieden, mijnwerkers, bouwvakkers, truckers, piloten, monteurs, vissers, tatoeageartiesten, agenten en zelfs parkeerwachters.
Het lijkt nauwelijks te bevatten dat er mensen zijn die recht uit het werk thuis op de bank neerploffen en de televisie aanzetten om andere mensen te zien werken. Er moet wel iets heel bijzonders in die shows zitten dat ze ons zo weten te fascineren.
Ik denk dat de belangrijkste reden dat we er naar kijken is dat ze een leegte vullen die we in ons eigen werk ervaren. Als we goed kijken naar de gezamenlijke kenmerken van al die shows, zou ons dat wel eens belangrijke informatie kunnen geven over het emotionele leven van de mensen waar we mee samenwerken.
Om te beginnen gaan de meeste van die shows over fysieke werkzaamheden, en niet over kenniswerk. Dat is natuurlijk deels omdat het niet bijster spannend is om te kijken naar iemand die denkt. (Programmeren is niet voor niets geen kijksport.) Maar belangrijkste reden dat dit zo aanspreekt is dat veel mensen een grote afstand voelen tot de waarde die ze produceren. Ze maken niet echt iets, niet direct in elk geval. Ze verwerken informatie, coördineren taken of nemen beslissingen. Natuurlijk zijn dat belangrijke zaken, maar ze geven niet die diepe voldoening die je voelt als je zelf fysiek iets bouwt of bewerkt. Op tv kijken we naar mensen die dingen maken of hanteren omdat zo velen van ons die kans niet krijgen.
Iets anders wat die shows kenmerkt is dat ze altijd vol zitten met markante karakters en hun onderlinge relaties. De werkplaatsen op tv zitten vol grappige, slimme, stomme, rare, charismatische, bevlogen, luie en aanstootgevende persoonlijkheden. Je ziet bijna nooit saaie of passieve mensen op dat het scherm. Met andere woorden: de mensen in die shows zijn over het algemeen veel interessanter en vermakelijker dan de mensen waar veel van ons de dag mee doorbrengen.
Dit alles doet mij vermoeden dat veel van onze partners aan de business-kant van onze werkplek diep van binnen verlangen naar een situatie waarin ze zich nauw verbonden voelen met producten en mensen. Ze willen het gevoel hebben dat hun inspanningen bijdragen aan de creatie van iets dat interessant of belangrijk is. En ze willen zich verbonden voelen met en vermaakt worden door hun collega's.
Voor ons in de IT ligt hier een enorme kans, omdat we in staat zijn in een deel van die behoeften te voorzien. Ondanks dat de meeste producten die wij leveren niet fysiek zijn, zitten er wel degelijk zichtbare aspecten aan. We bouwen dingen, maar we nemen nauwelijks de moeite het plezier van het creëren te delen met onze partners. Bovendien zitten IT-afdelingen vol slimme, bijzondere, sterke persoonlijkheden. Het enige wat we moeten leren is ons wat meer open te stellen en ons menselijk gezicht te laten zien. In plaats daarvan verschuilen we ons achter processen. Als je een beetje oplet zul je zien dat geen enkele reality-show over processen gaat. Processen zijn niet leuk om naar te kijken.
Als je dus je relatie met je gebruikers aan de business-zijde wilt verbeteren, denk dan ook eens aan hun menselijke behoeften, in plaats van alleen aan de technische eisen. Neem eens de tijd om op je gemak naar een show over vissers te kijken - dat is een uitstekend begin.
Reageer
Preview