Voor de tweede keer in twee jaar tijd verandert Capgemini van strategie. De firma heeft aangekondigd op zoek te zijn naar jonge werknemers die uit de voeten kunnen met sociale media en beschikken over vaardigheden waardoor ze goed om kunnen gaan met ‘digitale transformatie’.
Ton de Jong, CEO van Capgemini Consulting Nederland, probeert deze veranderingen te duiden: “Digitale transformatie gaat veel verder dan technologie alleen. Het gaat om de impact van digitale technologie op de business, van strategie tot mensen en operatie. Dit gaat bovendien over een nieuwe transformatieagenda voor ondernemingen: zorgen voor een coherente klantbeleving, ondanks de veelheid aan beschikbare kanalen. Het gaat om het nemen van slimmere en betere besluiten op basis van een aanzwellende stroom data. Dit leidt tot open ondernemingen voorzien van sterke banden met klanten en leveranciers en tot een hechtere samenwerking tussen geografisch versnipperde onderdelen.”
Alhoewel er duizend banen geschept worden, zullen er ook arbeidsplaatsen verdwijnen. Capgemini Nederland kon niet zeggen of dat ook in Nederland het geval zal zijn.
E-mail gaat overboord
Naast Capgemini bereidt ook concurrent Atos Orgin zich voor op de transformatie naar het tijdperk van social media. Zo wil CEO Thierry Breton binnen drie jaar van alle interne email af om over te stappen naar sociale platforms. “E-mail is passé aan het raken als het gaat om een bedrijf draaiende te houden en zaken te doen”, zei hij eerder.
In de retoriek van Capgemini-topman Pierre-Yves Cros blijft het niet alleen bij het verdwijnen van e-mail, maar gaat het om een complete verandering van de rol van consultants. Afgelopen jaren ging het volgens Cros vooral om “slimme mensen die wisten hoe analyses moesten maken.” Het is voor Capgemini afgelopen tijd lastiger geworden om hun diensten te kunnen slijten, aangezien veel klanten zelf knappe koppen hebben aangenomen om die analyses te doen.
De markt is veranderd. Waar binnen de consultingbranche het verzamelen van data voorheen tot kunst verheven werd, komt het tegenwoordig neer op “een paar minuten door het web zoeken”, zegt Cros.
Als consultancyfirma’s de relatie met klanten willen verbeteren, zullen ze volgens de topman een ‘nieuw type consulting’ aan moeten bieden – een die zich minder op het verbeteren van productiviteit en kostenbeheersing richt en meer op innovatie, begrip van klanten en risicomanagement. “Er is veel werk verricht op het gebied van efficiency, maar niet zoveel op gebied van klanten.”
'Kijk verder dan de traditionele tools en software'
Bedrijven die nog competitief willen zijn, kunnen niet langer doorgaan met het snijden in kosten en zaken slimmer aanpakken; ze moeten anders met de behoeften van de klant omgaan, zegt Cros. Dat houdt in dat ze verder dan het ERP-systeem moeten kijken en zich dienen toe te leggen op sociale media als Facebook, Twitter en andere nieuwe tools.
Cros is voor de gehele organisatie op zoek naar achthonderd tot duizend nieuwe consultants. Daarbij wordt met name naar jongere kandidaten gekeken die vertrouwd zijn met nieuwe technologieën. “Jonge werknemers weten wat we bedoelen, we hoeven ze niet in de nieuwe tools op te leiden – maar we zoeken wel naar ervaring.”
Duizend nieuwe consultants staat niet gelijk aan duizend nieuwe banen. Ook Cros kon niet zeggen hoeveel personeel de organisatie dient te verlaten, maar gaf wel aan: “Sommige werknemers zullen zich niet prettig voelen bij dit nieuwe model.”
Reageer
Preview