Eerder vandaag publiceerden we Martha Hellers lijst met IT-contradicties: een lijst die ze samenvat als de IT Management Paradox. Daaruit blijkt in wat voor vreemde spagaat de IT op dit moment verkeert: een soort niemandsland die voor IT een verlies/verlies-situatie oplevert. Het versterkt de beeldvorming van IT als vreemde eend in de bedrijfsbijt, en het verzwakt de positie van een afdeling die eigenlijk, gezien de potentie en de invloed van IT, juist samen met de business vooraan in de bedrijfslinies zou moeten meestrijden voor marktaandeel en omzet.
Hoewel het redelijk noch verstandig is te verwachten dat de business iets aan die onzekere situatie gaat veranderen, valt niet te ontkennen dat ook aan de business-zijde iets moet worden ondernomen, willen we ooit in een situatie belanden waarin de kloof tussen business en IT wordt gedicht. Want laten we wel wezen: het kan in deze tijd toch niet meer zo zijn dat de managers die bij IT aankloppen voor de tools die hun business een voorsprong geven, zelf geen flauw idee hebben hoe die wereld werkt? Als business managers het verschil niet zien tussen hun thuisnetwerk en het netwerk dat jij voor hun 10.000 medewerkers in de lucht houdt, hoe kan er dan ooit een vruchtbare samenwerking ontstaan? Zou het niet heerlijk zijn als iedere nieuwe MBA die het bedrijf binnenwandelt een gezond respect heeft voor IT en de organisatie die het beheert?
Op basis van gesprekken met vele CIO’s doet Martha Heller van de CIO Executive Council een voorzet van IT-gerelateerde kennis die iedere business manager in een moderne organisatie eigenlijk zou moeten hebben:
Basiskennis: Bestrijkt hardware en software en technologie als een business sector. “Studenten denken vanuit hun positie als consumenten dat ze begrijpen hoe technologie werkt, maar vaak komen we ze niet verder dan wat modekreten,” zegt Rick Roy, een CIO die tevens IT doceert in het MBA-programma van de Marquette University. “Ze zullen de blinde vlekken in hun kennis van hardware, software, databases, netwerken en beveiliging moeten invullen, zodat ze weten dat het niet over een iPhone app gaat als iemand in een bespreking refereert aan firmware.”
Ontwikkeling en oplevering: Geeft een overzicht van software development lifecycle (SDLC) methoden zoals waterfall, prototyping en agile, en maakt duidelijk wat de rol van de business is in de oplevering van een project. “Als leidinggevenden een beter begrip hadden van SDLC, zou dat het vastleggen van requirements zeer ten goede komen en bovendien zorgen dat de business voldoende middelen en ondersteuning levert,” zegt Bill Krivoshik, CIO bij Marsh and McLennan,
Governance: Beschrijft het proces van besluitvorming rond IT-invsteringen, inclusief stuurgroepen. “In een dergelijke vakgroep leert een MBA wanneer de IT-organisatie belangrijke beslissingen moet nemen, en wanneer niet,” zegt Roy. Krivoshik voegt daar nog aan toe dat in een dergelijke les ook aan de orde moet komen waarom vendor management zo belangrijk is en waarom dat gestructureerd moet plaatsvinden.
Financiën: Bespreekt fundamentele zaken als ROI, afschrijvingen, waardevermindering, en vaste en variabele IT-kosten. “Het helpt MBA’s zeker als ze enig begrip hebben van de voor- en nadelen van bouwen versus inkopen, en waarom maatwerk in de praktijk altijd duurder is,” zegt Krivoshik.
Nieuwe ontwikkelingen: Business managers hoeven echt niet alle technische details van virtualisatie, SaaS of cloud computing te kennen, maar ze zouden wel een beter begrip moeten hebben van de mogelijke zakelijke implicaties van die trends dan wat ze nu van de leveranciers krijgen voorgeschoteld.
De Duistere Kant: Charles Beard, CIO bij SAIC, geeft gastcolleges aan MBA-studenten, waarbij hij er vaak voor kiest zijn publiek stevig wakker te schudden. “IT-managers zijn geneigd zich te concentreren op alle geweldige dingen die het internet te bieden heeft, maar er zit ook een duistere kant aan, die MBA-studenten moeten begrijpen,” zegt hij. “Wat gebeurt er met hun business case waarin ze een bedrijf denken over te nemen als het intellectueel eigendom van dat bedrijf via een cyberattack wordt gestolen? In de huidige MBA-programma’s ontbreekt het aan lessen waarin de zakelijke implicaties van onze steeds sterker verbonden wereld worden behandeld.”
Het zou inderdaad geweldig zijn als business opleidingen dit soort kennis zouden oppikken en meenemen. Tegelijkertijd weten we allemaal dat lang niet alle business managers met een specifieke opleiding de business in rollen. IT zal een manier van omgang moeten vinden met business managers bij wie de kennis van IT op zijn best roestig, maar in het slechtste geval afwezig of misplaatst is. In plaats van daarop te wijzen als een fout en een oorzaak van de vaak slechte communicatie tussen IT en de business (hoewel dat zeker het geval is), kan IT beter proberen de business tegemoet te treden en de kennis op die vlakken bij te spijkeren, bijvoorbeeld in presentaties na werktijd, tijdens gemeeschappelijk vergaderingen, of desnoods in korte sessie tijdens lunchpauzes. Daarmee positioneert IT zich als de afdeling die de business in staat stelt betere resultaten te behalen (wat uiteindelijk is wat de business van IT verwacht), en legt het tevens de basis voor een betere samenwerking.
Zo word je eigenaar van de oplossing, in plaats van slachtoffer van het probleem.
Reageer
Preview