
Maak van BI een strategie
Veel organisaties zetten Business Intelligence in als tool, maar vergeten een goede strategie voor hun BI-aanpak te bedenken.
Veel organisaties zetten Business Intelligence in als tool, maar vergeten een goede strategie voor hun BI-aanpak te bedenken. Afdelingen werken te vaak langs elkaar heen.

Maak van BI een strategie
Veel organisaties zetten Business Intelligence in als tool, maar vergeten een goede strategie voor hun BI-aanpak te bedenken. Afdelingen werken te vaak langs elkaar heen.
Bij de meeste organisaties is het management gebaat bij strategische bedrijfsinformatie met behulp van ICT. Met een ander woord: BI. Maar ondernemingen hebben te vaak geen echte bedrijfsinformatiestrategie. Ook ontbreekt dikwijls een toegewijd team om een strategie te bedenken , zegt consultant Roy Elgar.
Elgar vergaart met de BI-experts van Teradata voor ondernemingen wereldwijd strategische bedrijfsinformatie met behulp van datawarehousing. Ze richten zich op de grootste en snelst bewegende datastromen. Zo analyseert zijn team bijvoorbeeld de data van telco Bharti India, die liefst 1,2 miljard telefoongesprekken per dag te verwerken krijgt.
Prioriteit van CIO's
Betere Business Intelligence keert de laatste jaren vaak terug op de prioriteitenlijstjes van CIO’s in de Verenigde Staten en Europa. Ook organisaties in kleinere markten, zoals bijvoorbeeld Nieuw-Zeeland, kennen dezelfde behoefte. Dat constateerde Elgar vorige maand, toen hij sprak ten overstaande van leden van de Nieuw-Zeelandse Computer Society.
Een werkelijke strategische aanpak op het gebied van BI hoeft niet moeilijk te zijn, maar vaak zie je een puntsgewijze opsomming van oplossingen door afdelingen. Het opzetten van een centraal expertisepunt –al is het maar een enkel persoon– om BI te managen, is van onmiskenbaar belang, zegt Elgar. Een personeelslid met een specialisme in BI kan het geheel beter overzien.
De symbiose die ontstaat wanneer datawarehousing door het gehele bedrijf plaatsvindt, is uitermate belangrijk. Elgar stelt dat de meeste data die verzameld wordt, voor meer dan één afdeling gebruikt kan worden. Toch wordt vaak gekozen voor een individuele benadering, waarin data in aparte stromen verwerkt wordt. Hierdoor ontstaan veel dubbele en mogelijk ook inconsistente gegevens.
Vijf lagen BI
Een van de meest gemaakte fouten bij het opzetten van een BI-systeem is dat technische elementen worden verward met datavraagstukken. Er bestaan immers vijf aparte lagen binnen Business Intelligence, benadrukt Elgar. Houd je daaraan vast. De vijf lagen, (top-down opgesomd):
- Bedrijfsdoelen
- Applicaties die de data verstrekken
- Een logisch datamodel (zonder technologische referentie)
- Een set aan weergavemogelijkheden (waarbij elke gebruiker vanuit een ander perspectief kan analyseren)
- Een fysiek datamodel dat het logische model efficiënt implementeert.
Reageer
Preview