
Werf personeel door dromen waar te maken
Om in de huidige krappe markt aan goed personeel te komen, kiest Tam Tam een frisse nieuwe benadering: het gaat personeel helpen hun droomwens te realiseren. Zelfs als dat betekent dat het bedrijf zijn medewerker uiteindelijk verliest aan een concurrent of klant.

Werf personeel door dromen waar te maken
Om in de huidige krappe markt aan goed personeel te komen, kiest Tam Tam een frisse nieuwe benadering: het gaat personeel helpen hun droomwens te realiseren. Zelfs als dat betekent dat het bedrijf zijn medewerker uiteindelijk verliest aan een concurrent of klant.
Om in de huidige krappe markt aan goed personeel te komen, kiest Tam Tam een frisse nieuwe benadering: het gaat personeel helpen hun droomwens te realiseren. Zelfs als dat betekent dat het bedrijf zijn medewerker uiteindelijk verliest aan een concurrent of klant.
Door te schermen met een goede werksfeer denkt Tam Tam beter aan te sluiten bij de nieuwe generatie van werknemers, die flexibeler zijn en meer ambitieuze dromen hebben. De maker van creatieve websites is het
De leukste wensen die worden aangemeld, worden verwezenlijkt in een traject van anderhalf jaar, waarbij er iedere zes maanden ruimte is voor vijf medewerkers.
"Kernvraag aan de medewerker is: ‘Wat wil je verwezenlijken’," zegt oprichter Paul Manuel. "Het kan zijn dat iemand zich wil verdiepen in een bepaalde technologie, maar ook dat iemand zegt dat hij over een jaar of twee als zelfstandige verder wil gaan."
Manuel zegt dit al in de praktijk te hebben gedaan met een medewerker, die inmiddels zijn eigen bedrijf heeft en mensen detacheert. "Het mooie is dat we nu samenwerken: wij doen projecten en hij zorgt bijvoorbeeld dat wij aan een e-marketingspecialist komen. Goed voor ons, goed voor de klant en de medewerker."
Tam Tam biedt zijn medewerkers concrete ondersteuning. Dat kan zijn in de vorm van begeleiding, betaalde vrije dagen, het aanspreken van het netwerk van het bedrijf of opleiding.
Het bedrijf denkt dat een open benadering van de markt de enige manier is om naar de toekomst toe een relevante rol bij bedrijven te blijven spelen. "Wij hebben ook geen concurrentiebeding en een medewerker die bij de klant in dienst wil treden, kan dat dan ook", legt Manuel uit. "Dan kan zo'n stap in goed overleg gebeuren en houden we relaties op lange termijn goed."
Volgens Tam Tam gaat een dergelijke benadering vooral uit van de waarde van een goed netwerk. "We denken dat een goed netwerk belangrijker is dan een week facturen sturen."
Het traject is niet vrijblijvend en Tam Tam verwacht wisselgeld in de vorm van gemotiveerde, hardwerkende mensen. Gedurende de anderhalf jaar waarin het project loopt hoopt de onderneming vooral veel kennis in het bedrijf te halen. De onderneming heeft vooral moeite personeel te vinden met technische kennis op het gebied van Microsoft-technologieën als Smartsite, het .NET platform, Silverlight, Sharepoint 2007 en BizzTalkserver 2006.
Reageer
Preview