Zijn de zakelijke praktijken van Google goed voor de consument of juist desastreus voor de concurrentie? Op die vraag zal Google-topman Eric Schmidt voor de Amerikaanse Senaat antwoord moeten geven. Volgt een bevredigend antwoord, dan is de kans groot dat antitrustzaken tegen het bedrijf stoppen en dat zorgen over Google als het nieuwe Microsoft de prullenbak in kunnen.
Schmidt wordt woensdag verhoord voor een onderzoekscommissie van de Senaat die zich richt op antitrust, mededinging en consumentenrechten nadat de federale handelscommissie FTC vroeg om een onderzoek naar de praktijken van de internetreus. Met name de expansiedrift, het omgaan met concurrenten en acties tegen bedrijven die de eigen regels overtreden zullen onderwerp van discussie gaan vormen.
"Google misbruikt zijn dominante positie in de zoekmarkt om concurrentie uit te schakelen en meer controle te vergaren over de wijze waarop informatie en handel via het internet hun bestemming vinden", stelt FairSearch, een alliantie van bedrijven die hun beklag hebben gedaan over de manier waarop Google zijn invloed in de markt uitoefent. "Bestuurders die gaan over het beschermen van innovatie, economische groei en bescherming van consumenten moeten het voortouw nemen en bestaande wetten handhaven die voorkomen dat Google ook in de toekomst competitie op het internet blokkeert." Tot de leden van FairSearch behoren onder meer Microsoft, Travelocity, Kayak, Expedia en Hotwire.
Google toont zich positief over de mogelijkheid om zorgen over de bedrijfsvoering van de onderneming weg te nemen. "We kijken uit naar het verhoor", liet Eric Schmidt onlangs weten. "We willen zelf ook duidelijkheid scheppen in al deze kwesties."
Een mijlpaal in de geschiedenis van Google?
Het is nog allerminst duidelijk wat de uitkomst van het verhoor zal zijn, maar als je kijkt naar het verleden, zal de getuigenis van Schmidt weleens cruciaal kunnen zijn voor het antitrust-circus waarin Google momenteel de dans leidt. In maart 1998 verscheen Microsoft CEO Bill Gates voor een Senaatscommissie in een poging om gelijksoortige beschuldigingen te weerleggen. In mei kreeg het bedrijf een gigantische antitrustclaim aan de broek, waarvan de effecten pas recent lijken weggeëbd. Google zal zo'n scenario koste wat kost willen voorkomen.
Het verhoor van woensdag zal uitermate interessant worden omdat naast Schmidt ook vertegenwoordigers van Yelp, Expedia en online winkel Nextag hun zegje zullen doen. Maar is het behalve voor antitrust-watchers ook een interessant moment voor jou als IT-professional? Zeker als je zelf een Google-gebruiker bent, zal er het een en ander duidelijk gaan worden over de manier waarop jij nu Google-producten afneemt. Hier volgt wat onderzocht zal worden.
Google komt altijd op plek 1
Als je op bepaalde zaken in Google zoekt - zoals een specifiek adres, een bezienswaardigheid of een stad - zal het eerste resultaat een Google Map of een link naar Google Maps zijn. Voor andere zoektermen - zoals het weer, de tijd, vluchtinformatie of aandelenkoersen - zul je ook eerst links naar Google producten zien of zelfs antwoorden van Google voordat je de rest van de rest van de resultaten gepresenteerd krijgt.
Dit kan handig zijn, maar het gevolg van de acties van Google is dat de sites waar je voorheen je informatie van verkreeg, sites als Mapqust, Expedia, beurs.nl of buienradar.nl, traffic verliezen. Als Google de resultaten al geeft voordat gebruikers naar de zoekresultaten doorklikken, hindert het daarmee concurrentie.
"We kwamen erachter dat, wanneer mensen naar Google gaan, ze direct een antwoord willen hebben", legde Schmidt uit aan ABC news. "Dus voor bepaalde categorieën - weer, kaarten, enzovoorts - geven we liever zelf de via een algoritme berekende resultaten indien dit mogelijk is."
Microsoft's Bing biedt soortgelijke informatie bij zoekopdrachten dankzij de Instant Answers-dienst die zijn informatie verkrijgt van Bing Maps, Bing Weather, Bing Finance en Bing Travel. Deze Instant Answers-dienst is momenteel alleen nog beschikbaar in de Verenigde Staten.
Jatten van content
Een andere zorg is dat Google content van derden in zijn eigen producten verwerkt. Een van de grootste klachten is dat recensies van Yelp opdoken in Google's Place Pages. Intussen is Yelp's content van Google Places weggehaald, maar voeren beide partijen nog altijd strijd over de positie van de pagina's van Yelp in de zoekfunctie van Google. Google Places gebruikt momenteel alleen eigen gebruikersrecensies en verwijst via hyperlinks door naar andere sites.
Zoekresultaten
Een andere vraag is of Google wel rechtvaardig is tegen sites die volgens het bedrijf onder 'search spam' zouden vallen. Zulke resultaten zijn volgens Google van weinig waarde en worden daarom gefilterd. Zo blokkeerde Google een aantal verticale zoekmachines uit de resultaten - met bijvoorbeeld resultaten van productprijzen voor winkels - omdat ze volgens de internetreus aan spam deden. Eerder dit jaar werden ook de zoekresultaten van de winkelketen J.C. Penney gefilterd nadat een onderzoek van The New York Times uitwees dat geheime optimalisatiepraktijken gebruikt waren om ervoor te zorgen dat het bedrijf hoger in de resultaten verscheen. J.C. Penney verwerpt tot nog toe alle aantijgingen.
Ook zijn er aanwijzingen dat Google zijn resultaten aanpast om eigen informatie eerst te tonen of informatie van derden lager te laten verschijnen. Het Elektronisch Privacy Informatiecentrum, een Amerikaanse organisatie die opkomt voor privacy en burgervrijheden, heeft bij de federale handelscommissie FTC geklaagd dat Google eigen materiaal de voorkeur geeft wanneer er op de zoekterm "privacy" gezocht wordt in YouTube.
Het keizerrijk
Daarnaast zijn er vragen over het grote aantal bedrijfsactiviteiten wat Google ontplooit. Naast de zoekmachine heeft het bedrijf bijvoorbeeld ook het Android mobiele besturingssysteem, de Chrome browser, YouTube, Google Places, Google Flight Search, Zagat, Google Books, Gmail, Maps, Google Apps en Chrome OS voor desktopcomptuers. De meeste van genoemde diensten moedigen gebruikers aan om in het ecosysteem van Google te blijven zodat de opbrengsten ten goede komen aan de grootste winstpost: advertentieinkomsten van de zoekmachine. Die zoekmachine is zowel in de VS als in Nederland veruit de meest bezochte internetsite.
Reageer
Preview