De voorman van Apple mag dan niet direct bekend staan om zijn gevoel voor humor, hij is wel een van de meest toonaangevende figuren in de moderne informatietechnologie. De controverse is nooit ver weg, maar feit is dat Apple onder zijn bezielende leiding groter is geworden dan iemand bij zijn vertrek in 1985 had kunnen en durven dromen. Apple staat inmiddels synoniem voor gedurfde innovatie, als een merk dat geheel zijn eigen plan trekt en misschien juist daarom staat als een huis. Van de Macintosh tot de iPad heeft het bedrijf zich een reputatie verworven die de kille marktcijfers veruit overstijgt. Door een combinatie van uitgekookte marketing en een rücksichtslos streven naar perfectie staan Apple én Steve Jobs wereldwijd synoniem voor innovatie, gebruiksgemak en kwaliteit.
Wie op zoek gaat naar het geheim achter dit succes, komt tot de opmerkelijke ontdekking dat Jobs geen genie is van het niveau Bill Gates; geen hyperintelligente nerd, maar een zeer veeleisende perfectionist die vastberaden is alles uit het leven te halen wat erin zit en niet bang is naar zijn sterk ontwikkelde onderbuikgevoel te luisteren. Bill Gates mag de rijkste zijn, Jobs is de coolste van de twee iconen, en zal dat waarschijnlijk altijd blijven.
De onderstaande citaten worden op het web toegeschreven aan Steve Jobs.
Steve Jobs
“Als je vernieuwend bezig bent, maak je soms fouten. Het beste is ze snel toe te geven en vervolgens je overige innovaties verder te verbeteren.”
“De rijkste man op het kerkhof zijn betekent niks voor me. ’s Avonds naar bed gaan en kunnen zeggen dat we iets fantastische hebben gedaan: dat betekent wat voor me.”
“We hebben het besturingssysteem doorgenomen en alles bekeken en ons afgevraagd hoe we het kunnen vereenvoudigen en tegelijkertijd krachtiger kunnen maken.”
“Wees een maatstaf voor kwaliteit. Sommige mensen zijn niet gewend aan een omgeving waarin buitengewone prestaties worden verwacht.”
“Ik wil een deuk in het universum maken.”
“Ik was meer dan $ 1.000.000 waard toen ik 23 was, en meer dan $ 10.000.000 op mijn 24e, en meer dan $ 100.000.000 op mijn 25e, en het was niet belangrijk want ik heb het nooit voor het geld gedaan.”
“De Japanners komen aan wal als dode vissen. Het zijn net dode vissen die aanspoelen op het strand.”
“Helaas komen mensen niet in opstand tegen Microsoft. Ze weten niet beter.”
“Bill Gates zou een stuk soepeler zijn geweest als hij een keertje lsd had genomen of eens naar een ashram was geweest toen hij nog jong was.”
“Het probleem met Microsoft is alleen dat ze gewoon geen smaak hebben. Ze hebben absoluut geen smaak. En dat bedoel ik niet op een kleine manier, ik bedoel dat groot, in de zin dat ze geen originele ideeën hebben, en dat ze maar weinig cultuur in hun producten brengen.”
“Het is niet mijn taak het mensen gemakkelijk te maken. Het is mijn taak ze beter te maken.”
“Je kunt niet zomaar je klanten vragen wat ze willen en ze dat dan proberen te geven. Tegen de tijd dat je het gebouwd hebt willen ze weer wat anders.”
“Design is niet alleen hoe iets eruit ziet en hoe het voelt. Design is hoe het werkt.”
“Waarom zou je bij de marine gaan als je ook een piraat kunt zijn?”
“Veel bedrijven hebben besloten te krimpen, en misschien was dat voor hun wel de beste oplossing. Wij kozen een andere weg. Wij geloofden dat als we onze klanten maar geweldige producten zouden voorzetten, ze hun portemonnee zouden blijven trekken.”
“Innovatie maakt het verschil tussen een leider en een volger.”
“Personeel werven is moeilijk. Het is net als naalden zoeken in een hooiberg. Je weet nooit genoeg na een interview van een uur.
Dus is het uiteindelijk een beslissing die je neemt met je onderbuik. Hoe voel ik me bij deze persoon? Hoe reageren ze als ze worden uitgedaagd? Ik vraag het aan iedereen: ‘Waarom ben je hier?’ Wat je zoekt zit niet in de antwoorden zelf. Het gaat om de meta-data.”
“We hebben zoiets eerder meegemaakt, toen de dot-com bubbel barstte. Ik zei toen tegen ons bedrijf dat we ons gewoon een weg door het dal zouden investeren, dat we niemand gingen ontslaan, dat we enorm veel moeite hadden gedaan om ze bij Apple binnen te halen en dat ontslaan wel het laatste was wat we van plan waren te doen.”
“Ik bedoel, sommige mensen zeggen: ‘Oh God, als [Jobs] onder een bus komt heeft Apple een probleem.’ En weet je, ik denk dat het echt geen feestje zou zijn, maar er zitten echt capabele mensen bij Apple.
Het is mijn taak ervoor te zorgen dat het hele managementteam goed genoeg is om mij op te volgen, dus dat is wat ik probeer te doen.”
“Het gaat niet om popcultuur, en het gaat niet om mensen belazeren, en het gaat niet om mensen overhalen iets te doen wat ze niet werkelijk willen. We zoeken uit wat wij willen. En ik denk dat we er behoorlijk goed in zijn en dat we de discipline hebben om na te gaan of een heleboel andere mensen dat ook zullen willen. Daar worden we voor betaald.
We willen gewoon goede producten maken.”
“Als er een goed idee komt, is het mijn taak ermee aan de haal te gaan: gewoon kijken wat verschillende mensen ervan denken, zorgen dat mensen erover praten, er met mensen over discussiëren, zorgen dat ideeën op gang komen in die groep van 100 mensen, zorgen dat verschillende mensen samenkomen om in alle rust verschillende aspecten van het idee te onderzoeken, en, je weet wel – gewoon dingen ontdekken.”
“Als ik mensen op een hoge positie aanneem, draait het allemaal om competentie. Die moeten echt heel slim zijn. Maar waar het me echt om gaat is: zullen ze verliefd worden op Apple? Want als ze eenmaal van Apple gaan houden, dan komt de rest vanzelf.
Dan doen ze wat het beste is voor Apple, niet wat het beste is voor hen zelf, voor Steve, of voor wie dan ook.”
“Mensen denken dat focus betekent dat je ja moet zeggen tegen datgene waar je je op focust. Maar dat betekent het helemaal niet. Het betekent nee zeggen tegen de honderd andere goede ideeën die er ook nog zijn. Je moet zorgvuldig kiezen.”
“Ons DNA is een consumentenbedrijf – we zijn er voor die individuele klant die zijn duim omhoog of omlaag houdt. Die hebben we in ons hoofd. We denken dat het onze taak is verantwoordelijkheid te nemen voor de hele gebruikerservaring. En als die niet aan de verwachtingen voldoet, dan is dat onze fout, heel simpel.”
“Dat gebeurt me vaker dan je zou denken, omdat dit niet alleen over techniek en wetenschap gaat. Er is ook nog zoiets als kunst. Soms, als je middenin zo’n crisis staat, ben je er niet meer zeker van dat je het einde nog gaat halen. Maar we hebben het tot nu toe steeds gehaald, en dus hebben we nu wel een zekere mate van zelfvertrouwen, hoewel je altijd je momenten van twijfel houdt.
Ik denk dat het geheim is dat we niet allemaal tegelijkertijd bang zijn. Ik bedoel, we leggen onze ziel en zaligheid in die dingen.”
“We krijgen niet de kans om heel veel dingen te doen, en alles wat we doen moet daarom geweldig zijn. Omdat dit ons leven is.
Het leven is kort, en dan ga je dood, weet je wel?
En we hebben er allemaal voor gekozen dit te doen met ons leven. Dus dan kan het maar beter verdraaid goed zijn. Het kan maar beter de moeite waard zijn.”
“Bijna alles – alle externe verwachtingen, alle trots, alle angst voor vernedering of falen – al die dingen vallen gewoon weg in het aangezicht van de dood, en dan blijft alleen over wat echt belangrijk is. Het besef dat je gaat sterven is de beste manier die ik ken om de valstrik te ontlopen waarin je denkt dat je iets te verliezen hebt. Je bent toch al naakt. Er is geen reden je hart niet te volgen.”
“Aan de mafkezen, de buitenbeentjes, de rebellen, de onruststokers, de ronde pinnetjes in vierkante gaatjes… de figuren die de dingen anders bekijken – die niet zo gek zijn op regels… Jullie kunnen ze citeren, het niet met ze eens zijn, ophemelen of neersabelen, maar het enige wat je niet kunt doen is ze negeren omdat ze zorgen voor verandering… ze stuwen het menselijk ras voorwaarts, en hoewel ze door sommigen voor gek worden versleten, zien wij het genie, omdat diegenen die gek genoeg zijn te denken dat ze de wereld kunnen veranderen ook degenen zijn die het doen.”
“In het woordenboek van de meeste mensen betekent design iets als fineer. Het is binnenhuisarchitectuur. Het is het stofje van de gordijnen of de sofa. Maar voor mij staat dat mijlenver af van de betekenis van design. Design is de diepste ziel van een door mensen geschapen creatie die uiteindelijk tot uitdrukking komt in de opeenvolgende buitenste lagen van een product of service.”
“Dus wij gingen naar Atari en we zeiden: ‘Hoi, we hebben dit geweldige ding hier, en het is zelfs voor een deel gebouwd met jullie onderdelen, en hoe zou je het vinden om ons ervoor te betalen? Of we geven het je gewoon. We willen het gewoon maken. Geef ons maar een salaris, dan komen we voor je werken.’ En zij zeiden nee. Dus toen gingen we naar Hewlett-Packard, en die zeiden: ‘Hé, we hebben jullie niet nodig. Je hebt je school niet eens afgemaakt’.”
“De mensen die het werk doen zijn de drijvende kracht achter de Macintosh. Het is mijn taak ruimte voor ze te creëren en de rest van de organisatie op afstand te houden.”
“Je hebt maar beperkte tijd, dus verspil die niet door te proberen het leven van een ander te leiden. Laat je niet binden door een dogma, wat neerkomt op leven met het resultaat van wat andere mensen hebben bedacht. Laat het lawaai van de meningen van anderen je eigen innerlijke stem niet overschreeuwen. En het belangrijkste van alles: heb de moed je hart en je intuïtie te volgen. Op de een of andere manier weten die al lang wat je echt wilt worden. Al het andere is bijzaak.”
“Ik ben de enige persoon die ik ken die binnen een jaar een kwart miljoen dollar is kwijtgeraakt… Daar krijg je karakter van.”
“Ik ben net zo trots op wat we niet doen als ik ben op wat we wel doen.”
“Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. Een homerun is beter dan twee doubles.”
“Het marktaandeel van Apple is groter dan dat van BMW of Mercedes of Porsche in de auto-industrie. Wat is er mis mee BMW of Mercedes te zijn?”
“In alles wat we doen wil ik altijd de belangrijkste technologie zelf in handen hebben.”
“Het komt voort uit nee zeggen tegen duizend dingen om ervoor te zorgen dat we niet de verkeerde kant op gaan of teveel proberen te doen.”
“Het is heel moeilijk producten te ontwerpen met behulp van focusgroepen. Vaak weten mensen niet wat ze willen totdat jij het ze laat zien.”
“Innovatie heeft niets te maken met hoeveel onderzoeksgeld je hebt. Toen Apple met de Mac kwam, gaf IBM zeker honderd keer meer uit aan onderzoek en ontwikkeling. Het gaat niet om geld. Het gaat om de mensen die je hebt, hoe je geleid wordt, en of je het werkelijk begrijpt.”
“Ik ben ervan overtuigd dat ongeveer de helft van wat de succesvolle ondernemers onderscheidt van de niet succesvolle puur doorzettingsvermogen is.”
“Het komt maar zelden voor dat je een artiest ziet van een jaar of dertig, veertig die echt in staat is iets verbluffends bij te dragen.”
“Ik voel me alsof iemand me net in mijn maag heeft gestompt en alle lucht uit me heeft geslagen. Ik ben pas 30 jaar oud en ik wil de kans krijgen door te gaan met creëren. Ik weet dat ik nog minstens één geweldige computer in me heb zitten. En Apple geeft me de kans niet.”
“Ik zag dat toen niet zo, maar achteraf gezien was mijn ontslag bij Apple het beste dat me had kunnen gebeuren. Het gewicht van het succes werd vervangen door de lichtheid van opnieuw een beginner mogen zijn, een stuk minder zeker van alles. Het heeft me vrijgemaakt voor een van de meest creatieve perioden in mijn leven.”
“De producten zuigen! Er zit geen sex meer in!”
“Als ik Apple zou leiden, dan zou ik de Macintosh uitmelken tot de laatste druppel – en aan de slag gaan met de volgende grote ontwikkeling. De pc-strijd is voorbij. Klaar. Microsoft heeft al lang geleden gewonnen.”
“Weet je, ik heb een plan waarmee Apple gered kan worden. Ik kan er niet meer van zeggen dan dat het het perfecte product is en de perfecte strategie voor Apple. Maar er wil daar niemand naar me luisteren.”
“De oplossing ligt voor Apple niet in kostenreducties. De oplossing is dat Apple zich een weg uit zijn huidige benarde positie gaat innoveren.”
Reageer
Preview