
Deutsche Telekom stort zich op mondiale gsm-markt
Deutsche Telekom wil de komende tijd meer telecombedrijven kopen om een Europees en later zelfs mondiaal mobiel telefoonmerk op te kunnen zetten. Om dit te financieren, brengt het bedrijf zijn Internetdivisie T-Online en zijn mobiele telecomaanbieder T-Mobil naar de beurs.

Deutsche Telekom stort zich op mondiale gsm-markt
Deutsche Telekom wil de komende tijd meer telecombedrijven kopen om een Europees en later zelfs mondiaal mobiel telefoonmerk op te kunnen zetten. Om dit te financieren, brengt het bedrijf zijn Internetdivisie T-Online en zijn mobiele telecomaanbieder T-Mobil naar de beurs.
Deutsche Telekom wil de komende tijd meer telecombedrijven kopen om een Europees en later zelfs mondiaal mobiel telefoonmerk op te kunnen zetten. Om dit te financieren, brengt het bedrijf zijn Internetdivisie T-Online en zijn mobiele telecomaanbieder T-Mobil naar de beurs.
Op een persconferentie naar aanleiding van de overname van het Britse One2One heeft Deutsche Telekom-topman Ron Sommer aangekondigd dat zijn bedrijf zich wil concentreren op de uitbouw van de mobiele telefoonactiviteiten. Ook wil het bedrijf een wereldwijd merk voor mobiele telefonie ontwikkelen, waarvan het niet de enige eigenaar wordt. Om het nodige geld voor de ambitieuze operatie te vergaren, is Sommer van plan twee bedrijfsonderdelen (T-Online en T-Mobil) afzonderlijk naar de beurs brengen. De opbrengsten worden gebruikt om overnames te financieren in Europa en later ook in de rest van de wereld.
Deutsche Telekom is met One2One, de vierde aanbieder van mobiele telefonie in Europa. Behalve in Duitsland en Groot-Brittannië is het bedrijf sterk aanwezig in Centraal- en Oost-Europa. Een dominante positie in de gehele Europese markt is zeer lucratief. Volgens analisten heeft over twee jaar 50 procent van alle Europeanen een mobiele telefoon. Vorig jaar konden nog maar 24 procent van alle Europeanen beschikken over een mobiele telefoon.
Reageer
Preview