
Zes procent van reclameomzet wordt online besteed
Adverteren op het internet wordt steeds populairder. In 1999 werd al 4,3 miljard dollar uitgegeven aan dit medium, en in 2005 zullen bedrijven wereldwijd maar liefst 28 miljard gulden aan internetreclame uitgeven. Dit verwacht onderzoeksbureau Jupiter Communications.

Zes procent van reclameomzet wordt online besteed
Adverteren op het internet wordt steeds populairder. In 1999 werd al 4,3 miljard dollar uitgegeven aan dit medium, en in 2005 zullen bedrijven wereldwijd maar liefst 28 miljard gulden aan internetreclame uitgeven. Dit verwacht onderzoeksbureau Jupiter Communications.
Adverteren op het internet wordt steeds populairder. In 1999 werd al 4,3 miljard dollar uitgegeven aan dit medium, en in 2005 zullen bedrijven wereldwijd maar liefst 28 miljard gulden aan internetreclame uitgeven. Dit verwacht onderzoeksbureau Jupiter Communications.
Koploper in internetadvertenties zijn de Verenigde Staten, die in 1999 goed waren voor 3,5 miljard dollar aan advertentieomzet. Ook in de verwachtingen voor 2005 nemen de VS een groot deel van de uitgaven voor hun rekening. Van de verwachte 28 miljard dollar wordt zestig procent in de VS uitgegeven. West Europa vertegenwoordigt een waarde van 5,2 miljard dollar in 2005 (ruim achttien procent).
Europa blijft voorlopig achter met 'webvertising', hoewel de absolute omzetten ook hier fors stijgen. In 1999 werd in Europa slechts 900 miljoen dollar uitgegeven aan online advertenties. Dat is ruim tweemaal zo veel als in Azië, waar 400 miljoen dollar werd uitgegeven.
Verwacht wordt wel dat beide continenten flink zullen stijgen door een toename van het gebruik van internet. Volgens Jupiter is het groeipotentieel echter nog veel groter in landen waar internet nu nog nog nauwelijks is ontwikkeld. Verwacht wordt dat vooral Latijns Amerika fors gaat groeien.
Reageer
Preview