Hewlett Packard is in een kritische fase terechtgekomen bij de omslag naar dienstverlenend bedrijf. Het bedrijf doet de laatste twee jaar onder leiding van Carly Fiorina, verwoede pogingen af te komen van zijn rol als traditionele leverancier van hardware en software.
Net als concurrenten IBM en Compaq, poogt HP zijn klanten op allerlei gebieden ict-diensten aan te bieden. Dit gebeurt onder de noemer AOII: Always On Internet Infrastructure. Deze visie moet, vindt HP, nogmaals onderstreept worden tijdens HP's World 2001 Conference en Expo, die deze week in het Amerikaanse Chicago wordt gehouden. Het is aan Ann Livermore, directeur van HP's dienstenonderdeel, om de bezoekers te overtuigen.
Het overtuigen valt moeilijk, nu HP de laatste maanden financiële tegenvallers boekt. In het derde kwartaal werd er een omzet geboekt van 10,1 miljard dollar. Dat is een terugval van veertien procent vergeleken met 11,8 miljard in datzelfde kwartaal in 2000. De winst was 111 miljoen dollar, tegenover 1,04 miljard vorig jaar. Fiorina blijft desondanks optimistisch en meent, ondanks de harde concurrentie, tekenen van herstel te zien.
Volgens analisten gaat de transformatie van HP naar een dienstverlenend bedrijf met moeilijkheden. Hardware wordt steeds goedkoper en diensten moeten deze prijsdalingen compenseren. De uitdaging is vooral om AOII op lange termijn succesvol te maken, aldus analist Tom Kraemer van Merrill Lynch. Ook analist Tom Kraemer van de Cahners In-Stat Group zegt dat HP uitdagingen heeft: "Het is moeilijk om zomaar een dienstverlener te worden. Het is net alsof je een mammoettanker moet keren, dat duurt een tijdje. HP heeft zich afgelopen jaren sterk gericht op hardware."
HP probeerde extra vaart achter zijn dienstenstrategie te zetten door vorig jaar een bod te doen op het consultancyonderdeel van PricewaterHouseCoopers, maar dat mislukte. Nu moet dat gebeuren via de overname van consultancybureau en dienstverlener Comdisco, dat vorige maand voor 610 miljoen dollar werd overgenomen. Analisten en klanten willen echter meer helderheid rond de diensten van AOII, maar Amerikaanse gebruikers zien wel duidelijke progressie in HP's strategie, waardoor 'de klant beter wordt begrepen'.
HP zegt zelf met nog meer nieuwe oplossingen te komen, waaronder mobiele applicaties voor draadloze netwerken. Daarnaast gaat het meer samenwerkingsovereenkomsten aan en neemt het specialistische bedrijven over. In deze laatste categorie vallen ook managementsoftwarebedrijf Trinagy en StorageApps, dat software levert voor virtualisatie van dataopslag. Ook levert HP zelfwerkzame software voor zijn HP-UX software, ten einde de concurrentie met IBM's eLiza aan te gaan.
HP werkt verder aan xml-gebaseerde middleware, zodat AOII met .Net overweg kan, en met de aankoop van Bluestone's applicatieserver wil HP de java-ontwikkelaars tegemoet komen. Met al deze onderdelen wil het bedrijf op alle fronten met zijn e-Speak initiatief meespelen, maar de uitdaging van HP blijft toch het verkopen van de nieuwste techniek, aldus analist Dana Gardner van Aberdeen Group: "HP heeft een goede visie in de ontwikkeling van nieuwe technieken, maar het naar de markt brengen van deze technieken gaat niet altijd van een leien dakje."
Reageer
Preview