De directeur en de ICT-manager zijn het vaak oneens over wie de doorslaggevende stem heeft bij beslissingen over ICT. Zodoende worden er op twee verschillende niveaus, onafhankelijk van elkaar, besluiten genomen. Dit blijkt uit onderzoek van Ernst & Young.
Het onderzoeksbureau heeft een aanvullende studie gedaan naar de resultaten van het eerder gehouden onderzoek 'Trends in ICT 2001'. Opvallend is verder dat ruim 36 procent van de directeuren vindt dat er op alle niveaus voldoende aandacht wordt besteed aan het afstemmen van bedrijfs- en ICT-strategie. Meer dan tachtig procent van alle ondervraagde ICT-managers is het hier echter niet mee eens.
"Wij constateren een enorme perceptiekloof tussen directie en ICT-management als het gaat om de organisatie van en de verantwoordelijkheden over ICT", aldus Jacob Verschuur van E&Y. Volgens Verschuur kan deze kloof op drie dingen wijzen. "Slechte interne communicatie, een zwakke of ontbrekende rapportagestructuur of zelfs een ordinaire machtsstrijd." Verschuur concludeert dan ook dat afstemming en een duidelijker, sterker leiderschap geen overbodige luxe zou zijn.
Volgens E&Y komt het verschil in perceptie sterk naar voren wanneer gevraagd wordt naar outsourcing. Bijna de helft van de directies denkt dat het ontwerpen van nieuwe softwaresystemen wordt uitbesteed, terwijl net iets meer dan dertig procent van de ICT-managers deze mening deelt. Ook gaven de managers aan dat een kwart van de onderhoudstaken van bestaande softwaresystemen wordt uitbesteed. Dit terwijl de directeuren menen dat 36 procent van deze taken wordt uitbesteed.
Reageer
Preview