Het merendeel van de Nederlandse bedrijven heeft de investeringen in internet en e-commerce op peil gehouden of zelfs verhoogd. Het uiteenspatten van de e-commerce hype is voor bedrijven dan ook geen reden geweest te bezuinigen op hun internetuitgaven, zo concluderen Roel Pieper en Vincent Kouwenhoven in hun gisteren verschenen boek 'Beyond the hype'.
Pieper (hoogleraar e-commerce aan de Universiteit Twente) en Kouwenhoven (directeur van eVentures), ondervroegen twintig topmanagers van grote Nederlandse bedrijven naar hun visies over e-commerce. Ruim twintig procent van de ondervraagden zegt het budget te hebben gehandhaafd. Bijna de helft van de onderzochte bedrijven heeft het budget vorig jaar verhoogd.
"Als je de algehele lijn bekijkt tussen 1995 en nu is de totale e-economy met vijf procent gegroeid", aldus Pieper. "Dankzij de enorme 'boom'en de kater erna lijkt erop alsof er een neergang is, maar daarvan is geen sprake." Volgens Pieper staan bedrijven nu weer met beide benen op de grond en worden ICT-uitgaven begroot en op de resultaten afgerekend.
Reageer
Preview