Beveiliging staat nog steeds bovenaan het lijstje met zorgen van bedrijven, vooral met betrekking tot hun website. Dit blijkt uit een recent onderzoek van Watchfire. Toch hebben maar weinig bedrijven iemand verantwoordelijk gesteld voor hun online activiteiten.
Ondanks dat bijna negentig procent van de ondervraagden beveiliging als cruciaal beschouwt, blijken privacy en toegankelijkheid van de website een ondergeschoven kindje. Nog niet de helft van de respondenten geeft namelijk privacy en toegankelijkheid dezelfde prioriteit als beveiliging.
In de praktijk staat het geven van prioriteit aan een onderwerp echter niet gelijk aan het ondernemen van actie. Zo geeft zestig procent van de ondervraagden toe niet te controleren of hun website in overeenstemming is met de privacywetgeving.
Volgens David Grant, marketingmanager bij Watchfire, komt dit vooral doordat bedrijven nog geen continuïteitsplan voor de website hebben (wie is verantwoordelijk en waarvoor en wie doet wat).
Uit een eerder onderzoek, uitgevoerd door Van Dusseldorp & Partners, blijkt dat slechts twintig procent van de bedrijven een aparte internetafdeling in het leven heeft geroepen. Dergelijke afdelingen zouden zich dan kunnen toeleggen op het onderhoud en actualiseren van bedrijfsportals en websites.
Bij meer dan de helft van de ondervraagden is de afdeling Marketing & Communicatie verantwoordelijk voor de online activiteiten, zo bleek uit het onderzoek.
Reageer
Preview