Veel organisaties blijken door inefficiënte processen niet in staat flexibel te kunnen reageren op de veranderende wensen van klanten.
Als gevolg van deze veranderende wensen moeten offertes vaak tussentijds worden gewijzigd. Bij veel bedrijven blijkt dit echter voor problemen en onnodig tijdsverlies te zorgen.
Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Blue Martini Software. 55 Procent van de ondervraagden zegt problemen te hebben bij het foutloos genereren van offertes.
Nog eens 35 procent van de respondenten ervaart dat bij de helft tot 75 procent van alle verkoopvoorstellen de inhoud tussentijds moet worden aangepast of zelfs herschreven moet worden.
Bijna 70 procent van de ondervraagde Europese producenten zegt het proces van praatje tot offerte te hebben geautomatiseerd. Bij slechts 42 procent heeft dit echter concreet resultaat opgeleverd, in de vorm van bijvoorbeeld betere nauwkeurigheid en kwaliteit van de voorstellen.
In slechts een kwart van de gevallen blijkt automatisering ook daadwerkelijk tot kostenverlagingen te hebben geleid. Wel zegt meer dan de helft van de respondenten dit jaar nog nieuwe applicaties te willen evalueren die de verkoopprocessen verder moeten verbeteren.
Reageer
Preview