Nederland staat door de verberingen aan zijn overheidsportal in de toptien van goed presterende landen op het gebied van elektronische dienstverlening.
Nederland bezet inmiddels de negende plaats en stijgt hiermee vier plaatsen op de 'digitale wereldranglijst'. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek van Accenture. Vorig jaar stond Nederland nog op de dertiende positie, na in 2002 al op de elfde plek te hebben gestaan. Deze dalende tendens lijkt nu te zijn gekeerd.
Volgens de onderzoekers ziet Nederland nu 'duidelijk profijt van in voorgaande jaren gestarte initiatieven'. Accenture roemt vooral de opknapbeurt van Overheid.nl, de digitale portal van de overheid.
Overheid.nl
De Nederlandse overheid timmert flink aan de weg met zijn digitale portal, zo constateert Accenture. Het meest opmerkelijk noemen de onderzoekers het aanbod van 2500 diensten uit zowel de publieke als private sector.
Ook de nieuwe zoekmachine, waarmee internetters de ruim 1200 overheidswebsites kunnen doorzoeken, heeft Accenture bewogen Nederland een hogere score te geven.
De vernieuwde overheidsportal werd in maart vorig jaar geïntroduceerd. In de jaren daarvoor bekritiseerde Accenture de portal nog vanwege het gebrek aan bruikbaarheid. Zo stelde Accenture in zijn rapport van 2001 dat Nederland nog het nodige aan zijn portal kon verbeteren. In die tijd was er niet veel meer mogelijk dan online een brochure lezen.
De conclusies van Accenture zijn overigens opvallend. Recent concludeerden IBM en The Economist nog na onderzoek dat Nederland helemaal niet zo voortvarend te werk gaat op het gebied van digitale dienstverlening. Volgens deze onderzoekers mankeert er nog het nodige aan het huidige aanbod van online diensten.
België
Voor het vierde jaar op rij wordt de topdrie van de lijst gevormd door respectievelijk Canada, Singapore en de Verenigde Staten. België staat op de elfde plaats en daalt hiermee twee plaatsen in de statistieken.
Grootste probleem in België is volgens Accenture het gebrek aan acceptatie van burgers. Ook vorig jaar bleek dit al een rem op de digitale overheid voor dit land. Het afgelopen jaar is er op dit gebied echter weinig verbeterd, constateren de onderzoekers.
Accenture constateert dat de Belgische overheid meer aandacht besteedt aan het online krijgen van burgers. Momenteel is zo'n 41 procent van de Belgen regelmatig online. In Nederland ligt dit percentage rond de 65 procent. Opvallend is echter dat grofweg de helft van de Belgische internetters praktisch nog nooit een online overheidssite heeft bezocht.
Belastingaangifte
Hoewel België op zijn portal (Belgium.be) een aantal nuttige diensten online heeft gezet, worden deze in de praktijk maar door weinig mensen gebruikt. Zo kunnen de Belgen hun belastingaangifte online afhandelen, maar hebben slecht 57.000 internetters dit ook daadwerkelijk gedaan.
Dit komt overeen met een magere 2 procent van de totale internetbevolking in België. In Nederland ligt deze acceptatie overigens aanzienlijk hoger. Hier doet inmiddels eenderde van de internetters online belastingsaangifte.
Reageer
Preview