Amerikaanse consumenten en bedrijven die het slachtoffer zijn geworden van 'phishing' zijn daarbij 500 miljoen dollar kwijtgeraakt.
Die schatting doet het Ponemon Institute dat in opdracht van TRUSTe en de elektronische-betaalorganisatie NACHA onderzoek heeft gedaan naar 'phishing'.
Bij phishing proberen oplichters persoonlijke informatie (creditcardnummers, naw-gegevens) te ontfutselen van internetgebruikers. De oplichters doen zich per e-mail en op nagebouwde sites voor als bekende, bonafide bedrijven.
Ponemon ondervroeg 1335 Amerikaanse internetgebruikers over hun ervaringen met phishing. Van de ondervraagden ontving 35 procent minimaal één keer per week een phishing-mailtje.
Zeven van de tien respondenten zei wel eens per ongeluk een nagemaakte site te hebben bezocht. Meer dan 15 procent gaf toe het slachtoffer te zijn geworden van phishing door gevoelige persoonsinformatie te verstrekken.
Iets meer dan 2 procent denkt direct financieel verlies te hebben geleden als gevolg van phishing. De meeste mensen ontdekten het verlies binnen twee weken.
Reageer
Preview