
Nederlanders niet te spreken over e-overheid
Een meerderheid van de Nederlanders is ontevreden over de elektronische dienstverlening van de overheid.

Nederlanders niet te spreken over e-overheid
Een meerderheid van de Nederlanders is ontevreden over de elektronische dienstverlening van de overheid.
Een meerderheid van de Nederlanders is ontevreden over de elektronische dienstverlening van de overheid.
Dit blijkt uit het eGovernment-onderzoek van Accenture. Daarbij gaat het onder meer over hoe vaak een overheidsinstantie via internet met burgers communiceert. In Nederland is vooral een gebrek aan samenwerking tussen de overheidsinstanties bij het ontwikkelen en uitwerken van diensten via internet.
Het ontbreekt Nederland tevens aan krachtig leiderschap bij het uitvoeren van overheidsprogramma's en -initiatieven, aldus de onderzoekers. Toch scoort Nederland net iets beter dan het Europees gemiddelde op het gebied van elektronische overheid. Nederland bezet de tiende plaats van op de lijst met 22 landen.
Nederland scoort onder meer punten met de elektronische belastingaangifte die sinds dit jaar voor bedrijven verplicht is. Ook wordt het experiment geprezen dat dit voorjaar in Rotterdam van start gaat met de chipcard in het openbaar vervoer. Het plan om dit systeem voor eind 2008 landelijk uit te voeren wordt als vooruitstrevend gezien.
De lijst van best presterende elektronische overheden wordt aangevoerd door Canada, de Verenigde Staten en Denemarken.
Dat Nederland nu op de tiende plaats staat, betekent een plaats verlies ten opzichte van vorig jaar. Nederland heeft in de eindbeoordeling een score gekregen van 50 procent. Het Europees gemiddelde ligt op 48 procent.
Reageer
Preview