
Dell wil it-servicemarkt bedienen
Computerfabrikant Dell investeert 200 miljoen dollar in haar servicedivisie. Hiermee wil het bedrijf een vollediger pakket aanbieden voor it-professionals en eindgebruikers.

Dell wil it-servicemarkt bedienen
Computerfabrikant Dell investeert 200 miljoen dollar in haar servicedivisie. Hiermee wil het bedrijf een vollediger pakket aanbieden voor it-professionals en eindgebruikers.
Computerfabrikant Dell investeert 200 miljoen dollar in haar servicedivisie. Hiermee wil het bedrijf een vollediger pakket aanbieden voor it-professionals en eindgebruikers.
Dell zet vanaf dinsdag aanzienlijk in op haar service afdeling. Hiermee hoopt de computerfabrikant meer klanten aan zich te binden.
Ingewikkeld systeem
Tot nu toe gebruikte het bedrijf een te ingewikkeld systeem om klanten goed van dienst te kunnen zijn, bekende Craig Routledge, services director van Dell tijdens een bijeenkomst in London. "Ons model was te complex voor onze klanten om een goede keus te kunnen maken. Daarom waren ze vaak onnodig duur uit." De tien beschikbare opties worden nu teruggebracht naar slechts twee. Door de systemen wereldwijd te koppelen en uniform aan te bieden wil Dell deze trend keren.
Systeembeheerders zijn volgens hem te veel tijd kwijt aan het onderhoud van de infrastructuur, zoals het installeren van patches en nieuwe servers. Virtualisatie moet ervoor zorgen dat de systemen soepeler lopen, en kan bovendien het stroomgebruik terugdringen.
Helpdesk altijd bereikbaar
De helpdesk is vanaf dinsdag vierentwintig uur per dag bereikbaar voor it-professionals. Het streven is problemen van it'ers en eindgebruikers binnen een dag op te lossen. In Europa heeft Dell vijf servicecenters, wereldwijd zijn dat er tien. Alle servicecentra worden ondersteund door vijf commandocentra die de achterwacht onder hun hoede nemen.
Online is er hulp te vinden voor lange termijn oplossingen. Met de Work Assesment Design Implimentation Support (WADIS) kunnen bedrijven vijf verschillende onderdelen van het systeem monitoren. Op het gebied van bijvoorbeeld virtualisatie of data opslag wordt een analyse gemaakt waar automatisch verbeterpunten uitrollen. De analyse is gratis en bedrijven kunnen tegen betaling experts van Dell consulteren.
Ondersteuning van concurrenten
Systeem management software is vaak beperkt doordat het slecht samenwerkt met concurrerende applicaties. Maar Dell benadrukt dat het Open Managent systeem naadloos aansluit op Altiris van Symantec en HP's OpenView.
Dell begon pas in 2002 met het aanbieden van uitgebreide services, de computerfabrikant richtte zich daarvoor enkel op de eigen productlijn. Routledge benadrukt dat de focus niet wordt verlegd naar het aanbieden van service. "Onze producten blijven onze primaire business."
Grote markt
Dell zal zich vooral richten op de 80 tot 90 procent van de markt die met standaardvragen zit, en waar eenvoudig schaalgrootte is te bereiken. De nichemarkten worden uitbesteed aan derden.
Dell levert op dit moment in Nederland servicepaketten aan onder meer KLM, de Nederlandsche Bank, Unilever, TomTom en Philips.
Reageer
Preview