
Fusies falen vaak door slechte IT-integratie
Het succes van fusies en overnames wordt vaak belemmerd door een slechte planning en uitvoering van het IT-integratieproces in de fase na de overname. Dit blijkt uit onderzoek van Bloor Research.

Fusies falen vaak door slechte IT-integratie
Het succes van fusies en overnames wordt vaak belemmerd door een slechte planning en uitvoering van het IT-integratieproces in de fase na de overname. Dit blijkt uit onderzoek van Bloor Research.
Het succes van fusies en overnames wordt vaak belemmerd door een slechte planning en uitvoering van het IT-integratieproces in de fase na de overname. Dit blijkt uit onderzoek van Bloor Research.
In het onderzoek 'Mergers and Acquisitions and their IT Impact' geeft de helft van de respondenten aan dat de nieuwe, gefuseerde organisatie binnen drie maanden geen integratie had. Bovendien gaf meer dan 30 procent aan te verwachten dat de integratie niet binnen twee jaar na de fusie of overname voltooid wordt. 54 Procent geeft aan dat slechte systeemdocumentatie, gebrek aan metadata, verschillende en ongecontroleerde databronnen en slechte datakwaliteit belangrijke problemen zijn.
CIO begrijpt er niets van
Hoewel 50 procent van de CIO's volgens de onderzoekers ruim van tevoren op de hoogte is van een fusie of overname, geeft 37,5 procent van hen aan dat een gedetailleerd integratieplan voor de systemen pas maanden na de eigenlijke overname klaar is. "De cijfers geven een ontmoedigend beeld ten opzichte van het begrip van de 'topmannen' kijkend naar de tijd en complexiteit die komt kijken bij het integreren van grote hoeveelheden data en applicaties", zegt Philip Howard, research director bij Bloor Research. Fusies en overnames worden in het bedrijfsleven vaak beschouwd als een nieuwe impuls, weet Howard. "Echter als niet begrepen wordt wat de vereisten zijn aan het integreren van meerdere organisaties, dan is een dergelijke onderneming als snel gedoemd te mislukken", zegt hij.
Roeien met de riemen die je hebt
Uit het onderzoek blijkt ook dat het jaren kan duren voor de integratie volledig is. 39,2 Procent van de ondervraagden liet weten dat het minstens een jaar duurt voordat alle data uit geïntegreerde gegevensbronnen kunnen worden gehaald. 8,9 Procent van de groep ondervraagden denkt dat dit langer duurt dan twee jaar. Het gebrek aan software-oplossingen wordt vaak als de belangrijkste reden voor het falen genoemd. 35,7 Procent zegt effectieve middelen voor data-integratie of synchronisatie te missen. Tevens geeft 39,7 procent aan dat data cleansing en profiling-functionaliteit ontbreken in het integratieproces. Door het ontbreken van deze oplossingen, is het volgens de experts nodig meer manuren aan de integratie te besteden. 17,8 Procent van de respondenten geeft aan dat de integratie tenminste de helft van hun tijd in beslag neemt. De onderzoekers wijten de problemen deels ook aan het feit dat medewerkers met 'cruciale' kennis het bedrijf na een opeenstapeling van fouten en misverstanden verlaten. 57 Procent van de CIO's geeft toe hierdoor belangrijke medewerkers te zijn kwijtgeraakt.
Reageer
Preview