
Winst RFID-markt stijgt naar recordhoogte
Dit jaar zal de wereldwijde winst op de radio frequency identification (RFID)-markt naar een recordhoogte van 1,2 miljard dollar stijgen Dat voorspellen de onderzoekers van Gartner.

Winst RFID-markt stijgt naar recordhoogte
Dit jaar zal de wereldwijde winst op de radio frequency identification (RFID)-markt naar een recordhoogte van 1,2 miljard dollar stijgen Dat voorspellen de onderzoekers van Gartner.
Dit jaar zal de wereldwijde winst op de radio frequency identification (RFID)-markt naar een recordhoogte van 1,2 miljard dollar stijgen Dat voorspellen de onderzoekers van Gartner.
Volgens het onderzoeksbureau is het huidige succes van de RFID-markt mede te danken aan het feit dat de drang naar innovatie in de markt momenteel groter is dan de noodzaak kosten te besparen. Ook de onderzoekers van Gartner weten dat kostenbesparingen innovaties vaak in de weg hebben gestaan. "Maar gelukkig is dat hier dus niet zo", zegt Chad Eschinger, analist van Gartner.
Wet -en regelgeving
Eschinger verklaart het succes van de markt ook uit het feit dat veranderende wet -en regelgeving bedrijven de afgelopen jaren heeft gedwongen aanpassingen te plegen. RFID wordt namelijk vaak ingezet als instrument om te kunnen voldoen aan die veranderingen, weet Eschinger.
Dollartekens
Ook vorig jaar deed de RFID-markt het goed. Toen werd een wereldwijde wist van ruim 917 miljoen dollar genoteerd. De huidige winstverwachting betekent dus een stijging van 31 procent ten opzichte van 2007. "De RFID-markt heeft zich getransformeerd tot een winstgevende en innovatieve markt", zegt Eschinger. Gartner ziet voorlopig nog geen grenzen aan de groei. De komende tijd zullen bedrijven de mogelijkheden van RFID namelijk verder onderzoeken, voorspellen de deskundigen.
Kat uit de boom kijken
Ondanks deze exploratiedrang voorziet het onderzoeksbureau wel dat nieuwe geïnteresseerden in de RFID-markt zich terughoudend zullen opstellen alvorens in de technologie te investeren. Volgens Gartner heeft dit vooral te maken met het feit dat investeerders in het verleden vaak van de ene in de andere 'waardeloze' IT-hype zijn beland. Investeerders zullen daarom, meer dan vroeger, overtuigd moeten worden van het nut en de toegevoegde waarde RFID-technologie, menen de experts.
Reageer
Preview