CEO’s zullen steeds vaker verlangen dat ICT-managers uitblinken qua leiderschap, strategisch denken, marketing ICT, onderneming, en communicatie. Bereid je voor op de verandering.
Wat willen CEO’s van hun CIO’s, en hoe kunnen CIO’s gebruik maken van de machtstoename die ze opgebouwd hebben, zelfs terwijl alles om hen heen verandert? Het magazine CIO (VS) heeft precies dat onderwerp aangesneden tijdens een panelsessie op het CIO Leadership Conference dat onlangs in Boston werd gehouden. Rajinder (Raj) Gupta, executive directeur en adjunct professor aan de Kellogg School of Management aan de Northwestern University; Chris Patrick, partner bij executive search firma Egon Zehnder International; Robert Bavadas, hoofd en CEO van staffing firma TAC Worldwide; en Steve Merry, CIO van de Sara Lee Corporation, bediscussiëren het belang van CIO’s als strategische bedrijfsleiders en de veranderende rol van de CIO. Zij vonden vijf belangrijke sleutels tot het worden van een gelikte CIO, nu – en in de toekomst.
Een groot stuk van de traditionele rol van CIO is nu voornamelijk ‘table stakes’. De technologie zelf zal je niet doen opvallen; je hebt veel meer bedrijfsexpertise nodig dan de CIO’s van gisteren.
CIO: Wat is er veranderd aan de verwachtingen die CEO’s hebben van CIO’s?
Raj Gupta: Ik heb zelf met 15 tot 20 CEO’s gesproken en ze zijn op zoek naar iemand die een betrouwbare businesspartner kan zijn. Natuurlijk moet de CIO de boel aan de gang houden, maar CEO’s willen ook dat de CIO een senior leider is, zodat wanneer je samen bent met de rest van het executive team het moeilijk te zien is dat jij de CIO bent.
Chris Patrick: CEO’s willen mensen die de technologie kunnen combineren met hun strategisch doel. Ik heb cliënten die miljarden dollars investeren in ICT. Ze willen iemand die het team het rendement op het geïnvesteerde vermogen kan laten zien.
Bob Badavas: Uiteindelijk worden CIO’s betaald om zich volledig in te zetten bij de strategische planning en een integraal onderdeel van de strategische besluitvoering – wat betekent dat ze moeten weten in welke business ze zitten. Ga dat kantoor uit en ontdek waarom mensen jouw product of service kopen. ICT is een strategisch wapen. Om te leren hoe je het moet gebruiken moet de CIO zich bezighouden met cliënten en de front-line distributie- of verkooporganisatie.
Steve Merry: Technologie is een gegeven; we moeten er waarde uithalen door de rommel te verwijderen en het gebruiksvriendelijk te maken. Dan kunnen we met onze zakenpartners om de tafel zitten en het bedrijf voortstuwen, concentrerend op dingen die het verschil maken – groei, innovatie en verwervingen.
Iedereen heeft het over de “strategische CIO”, maar is iedereen er klaar voor? Misschien niet. Daarom moet je je communicatieve vaardigheden aanscherpen – en voor een CEO werken die achter de huidige versie van de rol van CIO staat.
CIO: Ik ken geen enkele CIO of CEO die het er niet mee eens zou zijn dat CIO’s nodig zijn om de waarde van het bedrijf op te drijven. Maar het lukt niet iedereen dat te doen. Menen CEO’s nou echt wat ze over hun CIO’s zeggen?
Patrick: CEO’s lezen allemaal dezelfde Harvard Business Review artikelen. Ze willen allemaal “strategische CIO’s”. Maar weten zijn ze niet wat ze met hen aan moeten en hoe ze het beste het talent en de expertise die deze individuen kunnen toevoegen kunnen gebruiken.
Gupta: Ook al wil iedereen deze strategische rol, beide kanten zijn er niet van overtuigd dat de CIO er klaar voor is. De test die ik voorstel aan CIO’s is: Kunnen ze met het managementbestuur en stakeholders van buitenaf praten in een taal die hen niet het label opplakt van CIO? Dat is de geloofwaardigheidstest.
De CEO is er ook niet helemaal klaar voor. Ze zijn zo bezig met het draaiende houden van hun bedrijf dat ze moeite hebben tijd te vinden om de CIO de kans te geven een strategische bedrijfsaandrijver te zijn. Ze moeten toewijding en geloof hebben en niet alleen grote woorden.
CIO: Bob, als onze vertegenwoordigende CEO, wat is jouw reactie daarop?
Badavas: CEO’s hebben het bedrijf dat ze verdienen. Als ik zeg ‘ga het kantoor uit’ maar je geen reisbudget geef, wie houden we dan voor de gek? Ik kan niet zeggen dat ICT belangrijk is als ik initiatieven die de waarde van onze infrastructuur zouden kunnen verrijken in de kiem smoor. Ik kan geen preek houden over hoe je jezelf moet transformeren als ik niet bereid ben om daar persoonlijk in te investeren. Mijn verantwoordelijkheid naar al mijn directe rapportagepersonen is het creëren van een omgeving die het mogelijk maakt voor hen om open te bloeien naar hun volledige vermogen en het toelaat dat ze fouten maken. Ik ben hun de mogelijkheid te groeien en deel te zijn van mijn successieplan verplicht. Ik heb conversaties met hen gehad die beginnen met “Als je ooit een CEO wilt zijn...”.
Als de CIO krijg je een algeheel overzicht van het bedrijf. Zorg ervoor dat jedie kennis laat zien, onafhankelijk van aan wie je rapporteert (en geef je medewerkers de kans die kennis ook te vergaren). En als je niet kunt stralen waar je je nu bevindt, ga dan ergens heen waar je dat wel kunt.
Patrick: Als je kunt laten zien dat jij anders bent en sterke businessvaardigheden aanlevert, dan zul je in trek zijn.
Merry: Wie heeft het breedste perspectief in het bedrijf? De CIO. We hebben alles meermaals gedaan zien worden en kunnen dat perspectief teruggeven aan het uitvoerend team. Maar we moeten de [moed] hebben om de mensen die zichzelf zien als experts binnen hun functiegebied uit te dagen. Doe je mond open of je hebt het recht niet om erbij te zijn.
CIO: CEO’s zeggen dat ze willen dat de CIO deze brede, strategische bijdrage leveren als bedrijfspartner, maar toch blijven ze de CIO verslag laten uitbrengen aan de CFO.
Badavas: De CIO moet verslag uitbrengen aan een level C persoon die gelooft dat mensen zich niet alleen moeten concentreren op hun functionele bunker. Het is prima als de Cio rapporteert aan een CFO die erop uit is een CEO te worden. Maar als het een functie-geörienteerde CFO betreft, dan gaat het bergafwaarts, wat betekent dat waarschijnlijk van de CIO wordt verwacht dat hij zich concentreert op alleen de ICT-functie. Hoe kan een CIO de waarde van ICT overbrengen als de CFO ICT in een hoekje heeft liggen, net als de onderhoudsfunctie van het bedrijf?
Patrick: Eén van de eerste vragen die ik krijg van CIO’s wanneer ik een onderzoek uitvoer is: “Vertel me over de rapporteringsstructuur.” Over het algemeen is de rapporteringsstructuur een goede volmacht voor hoe strategisch de rol uiteindelijk zal zijn. Het is geen vaststaand iets – Ik ontmoet enkele zeer effectieve en strategische CIO’s die rapporteren aan CFO’s. Maar het is een goede indicator. Van groter belang is hoe het bedrijf gestructureerd is. Is deze structuur zo dat de positie van CIO daadwerkelijk opgekrikt wordt? Het is overduidelijke dat Steve [Merry] een strategische rol speelt omdat hij afspraken heeft met de bedrijfsleiders onafhankelijk van aan wie hij rapporteert. Het is niet zwart-wit.
Gupta: De rapporteringsrelatie is slechts één indicator. Is de CIO betrokken bij de informele dialoog die plaatsvindt tussen senior leiderschapskringen? Als je alleen betrokken bent wanneer je het ICT-plan presenteert, dan mis je je kans. Ik denk wel dat CIO’s het breedste perspectief hebben van het bedrijf. Maar waarom begrijpt de rest van de organisatie dat niet? Het antwoord zit hem in de communicatie; het vermogen van de CIO, en net zo belangrijk, zijn ICT-team, de taal van het bedrijf te spreken.
Merry: Het moet zich uitbreiden naar het volgende onderliggende level. Als mijn directe rapportagepersonen niet naar buiten kunnen en zich mengen met het bedrijf en hun zegje doen en gerespecteerd worden, dan heb ik ook gefaald. Dus wanneer je het volgende onderliggende level selecteert moet je goedgeïnformeerde bedrijfsmensen hebben die kunnen converseren met alle bedrijven op het level waar dingen daadwerkelijk worden uitgevoerd.
Badavas: De laag onder de CIO, en de CEO als het ware, bepaalt hoe hoog we kunnen klimmen in onze eigen posities. Als mijn executives me niet verder omhoog kunnen duwen, dan beperkt dat de groei van mijn bedrijf.
We besteden over het algemeen te weinig tijd aan het nadenken over en ons duidelijk bewust worden van successieplanning. Maar het is een sleutel tot succes. Een filosofie die ik mezelf lang geleden heb eigengemaakt is dat je om naar het volgende niveau te komen je moet gedragen en moet denken alsof je je al op dat niveau bevindt. Als je dat niet doet, dan kom je er niet. Hetzelfde geldt voor je directe rapportagepersonen.
Gupta: Je managementteam moet op de agenda komen te staan van de CEO. Het is geen technologie. Het is groei, innovatie, risico-inperking, bondgenootschappen. De CIO en het managementteam moeten uitzoeken hoe ze dat op de agenda kunnen krijgen.
Andere executives en medewerkers zullen niet bekend zijn met alle geweldige dingen die ICT doet – tenzij je het hen vertelt.
Gupta: Veel CIO’s vinden marketing een vies woord.
Merry: We hebben onze ICT-groep een handelsmerk gegeven. We hebben het een logo gegeven en de jongens van marketing een koekje van eigen deeg gegeven. Verkoop jezelf omdat je iets te verkopen hebt.
Badavas: Ga geen “dingen” op de markt brengen. Breng de waarde – het resultaat – dat jij hebt geleverd op de markt. Dat zal de aandacht van mensen trekken. CEO’s zouden maar al te graag de inleiding overslaan en meteen bij het antwoord komen. Begin met het antwoord en je hebt mijn aandacht.
Patrick: Maar wees voorzichtig met waar je om vraagt. Als je die positie wilt, dan kun je maar beter het vermogen bezitten iets waardevols aan te leveren. Als je het alleen maar over snelheid en maatregelen kunt hebben mag je al snel weer weg.
Badavas: [CIO’s en ICT-leiders] zijn veel beter in praten over het gebruik van informatie als groeiaandrijver dan ze denken.
De rol van CIO zal blijven veranderen aangezien steeds meer technologie-kundige lieden het personeelsbestand zullen binnenkomen en in de directie zullen zitten. Zorg ervoor dat je bereid bent met hen samen te werken en je aan te passen aan de veranderende behoeften van het bedrijf.
CIO: Kijk in je kristallen bol: Hoe ziet de rol van de CIO er over 10 jaar uit?
Gupta: Raden van Beheer zullen jonger worden en ze zullen meer waardering hebben voor technologie. Dus er zal een betere kans zijn op die connectie met de CIO op een natuurlijke wijze. Maar aangezien veel mensen in de organisatie het strategische gebruik van technologie zullen begrijpen zat de CIO daar niet langer een monopoliepositie in hebben. Verwachtingen zullen anders en hoger zijn daar beide kanten meer vergevorderd worden.
Merry: Het zal niet zijn zoals nu. We zullen niet langer de typische rollen hebben. Er zal meer samenwerking en partnership zijn met niet-concurrerende bedrijven op het gebied van het gebruik van technologie en delen van resources. Je zult geen CTO in de organisatie nodig hebben – HP zal dat doen en jij beheert hun relatie. Er zal een veel kleiner senior ICT-team zijn dat bij het bedrijf werkt en relaties beheert. En er zullen veel Indiërs en Chinezen in onze organisaties zijn.
CIO: Welk advies zou je het publiek geven dat ze met zich mee kunnen nemen en gebruiken om zich beter voor te bereiden om te voldoen aan de nieuwe verwachtingen van CEO’s?
Patrick: Laat je zien buiten jouw expectisefunctiegebied en doe internationale ervaring op – ga in het buitenland wonen. Ik zoek daarnaar bij elke persoon die ik plaats. En ook al lijkt het elementair, werk voor goede bedrijven. Mensen willen getalenteerde mensen inhuren die innovatieve veranderingen doorvoeren.
Merry: Wees moedig tegenover het bedrijf en zorg ervoor dat het goed zit met de relaties en governance.
Gupta: Leer de agenda van de CEO en zorg dat jij en je team op die agenda komen te staan. Zorg ervoor dat de CEO weet dat de angenda begrijpt terwijl je ook de boel draaiende houdt.
Badavas: Zorg dat er iets gebeurt vanuit een businessperspectief.Beïnvloed je collega’s, benoem toekomstige mogelijkheden en wees gewoon onverschrokken.
Bron:
Reageer
Preview