
Beter omgaan met IT-ers
Stereotyperingen van IT-ers zijn vaak gebaseerd op verkeerde veronderstellingen. Met de juiste benadering kun je constructiever samenwerken met je IT-personeel.

Beter omgaan met IT-ers
Stereotyperingen van IT-ers zijn vaak gebaseerd op verkeerde veronderstellingen. Met de juiste benadering kun je constructiever samenwerken met je IT-personeel.
Stereotyperingen van IT-ers zijn vaak gebaseerd op verkeerde veronderstellingen, zo kon je eerder op Infoworld.nl lezen. Met de juiste benadering kun je constructiever samenwerken met je IT-personeel.
Veel managers beseffen niet dat ieder besluit dat ze nemen met betrekking tot hun IT-afdeling een technisch besluit is. Ik heb het niet over bepaalde besluiten of specifieke details, maar over ieder besluit dat wordt genomen, ongeacht de invulling. In de IT-wereld is het onmogelijk technische en zakelijke aspecten van elkaar te scheiden. Ze vormen samen de componenten van één pakket, waarbinnen ze beperkingen aan elkaar opleggen en waarbij ze beiden worden begrenst door de creativiteit (of het gebrek daaraan) van degene die het besluit in kwestie vormgeeft. Creativiteit is dan ook een van de meest waardevolle eigenschappen waar je werknemers over kunnen beschikken. Als een bedrijf de creatieve inslag van zijn personeel niet op waarde weet te schatten, kan dat de organisatie miljoenen euro’s kosten.
De primaire taak van iedere IT-afdeling is om werknemers te leren hoe ze hun werk moeten uitvoeren. Dit klinkt als een nogal autoritaire benadering, maar dat is het niet. Op het meest fundamentele niveau bestaat de doelstelling van een IT-afdeling uit het ontwikkelen, onderhouden en verbeteren van een infrastructuur waarbinnen taken moeten worden uitgevoerd. Misschien beschouw je een webserver niet direct als onderdeel van een infrastructuur waarbinnen taken worden uitgevoerd, maar zo’n server automatiseert processen die bijvoorbeeld te maken hebben met adverteren, sales, informatievoorziening of het bieden van entertainment; allemaal zaken die zonder die server op een andere manier zouden moeten worden uitgevoerd. IT-afdelingen die dergelijke servers onderhouden, leren de wereld letterlijk hoe er moet worden gewerkt. Het klinkt misschien vreemd, maar dat is hun hoofdtaak. Een ‘wereldse’ taak die alleen kan worden uitgevoerd als IT-personeel goed wordt aangestuurd en met besluiten te maken krijgt waarvan de technische component goed is onderbouwd.
Technische kennis
Zodra je begrijpt wat het doel is van IT, is het niet zo moeilijk meer om in te zien waarom collega’s en leidinggevenden keihard worden afgerekend op hun creativiteit en hun vaardigheid om een bijdrage te leveren aan dit proces. Als iemand steevast in Computers voor Dummies moet bladeren als er zich een probleem voordoet, is hij overduidelijk niet in staat enige wezenlijke bijdrage te leveren. Als het hierbij om een enkele collega gaat, is de schade nog te overzien. Maar het wordt een heel ander verhaal als de manager die de IT-afdeling aan moet sturen, nauwelijks enig benul heeft van de technologie waar zijn mensen mee moeten werken, niet in staat is om te communiceren op een manier waar ‘zijn’ IT-ers iets mee kunnen, niet consistent kan denken en als klap op de vuurpijl de credits van het MT krijgt voor de prestaties van zijn team. Zo iemand veroorzaakt een fors probleem voor het moreel van de groep. IT-ers verwachten constructieve adviezen van degene die aan het hoofd van hun afdeling staat. Als ze geen idee hebben wanneer ze die adviezen eindelijk eens gaan krijgen, is dat een groot obstakel.
IT-ers voelen feilloos aan wanneer dit zich voordoet en ze hebben doorgaans het gevoel dat ze dit probleem niet kunnen adresseren, omdat er simpelweg geen aandacht voor dergelijke zaken is. Het gevolg is dat ze een eigen strategie verzinnen en gedrag gaan vertonen waarmee ze het geschetste probleem kunnen omzeilen. Er is daarbij geen sprake van een duurzame situatie, maar toch kunnen er maanden of zelfs jaren voorbij gaan voordat de ‘normale’ manier van werken weer wordt opgepakt.
Reageer
Preview