14 tips voor zakelijk gebruik van Pinterest

door

pinterest, logo, dollars

door

Achtergrond - Gevorderde Pinterest-gebruikers geven 14 tips die je helpen optimaal gebruik van dit nieuwe sociale netwerk te maken.

Je hebt onderhand vast wel eens gehoord van Pinterest, het virtuele prikbord en online werkboek dat je kunt gebruiken om je merk te promoten en je extra verkeer richting je website of bedrijf te krijgen. Pinterest is het snelst groeiende sociale netwerk van dit moment en is voor een fiks aantal bedrijven intussen verantwoordelijk voor meer verkeer dan afkomstig vanaf Twitter, LinkedIn en Google+.

Pinterest is vooral voor vrouwen in de leeftijdsgroep 25 tot 34 jaar oud de belangrijkste plek op het web geworden. Het netwerk is nooit ontworpen als businesstool - de voorwaarden vermelden expliciet dat de site niet gebruikt mag worden voor zelfpromotie - maar dat weerhoudt retailers niet van zakendoen op het sociale netwerk.

Als je nog niet met Pinterest begonnen bent, is dit een goed moment om dat wel te doen. Om je te helpen te bepalen of Pinterest voor jou een geschikte businesstool is, ondervroegen we een aantal gevorderde gebruikers over de manier waarop zij de site succesvol kunnen inzetten.

1. Bepaal of Pinterest en je merk een match vormen
"Bedenk je, voordat je een duik in het diepe neemt, of je merk compatibel is met het platform", zegt marketingmanager Heather Sundell van The Search Agency. "Is je merk visueel van aard? Pinterest draait om dingen die er goed uitzien. Als je geen visueel aantrekkelijk product aanbiedt, wordt het een moeilijk verhaal", waarschuwt ze. Sundell adviseert bedrijven om goed te letten op hun marketingbudget "aangezien het bouwen en onderhouden van een sociale aanwezigheid flink wat tijd kost.

2. Wordt uitgenodigd
Nieuwe leden worden op Pinterest alleen toegelaten op basis van uitnodiging. Het regelen van een uitnodiging hoeft niet al te moeilijk te zijn. Vraag deze aan iemand die al op Pinterest actief is of vraag een 'invite' aan via de site.

3. Wordt gepind
Voeg op je productpagina's een 'Pin It' knop toe om ervoor te zorgen dat bezoekers van je website je producten op Pinterest kunnen pinnen. Voeg daarnaast een 'Follow'-knop toe zodat mensen je account kunnen volgen en zorg voor een Pin It-knop in de bladwijzerbalk van je browser zodat jij (of de beheerder van het account) snel iets kan pinnen. Al deze knoppen zijn te vinden op deze website en eenvoudig te installeren.

4. Weet waar je klanten nar op zoek zijn en maak daar 'boards' voor aan
"Maak boards aan die passen bij de lifestyle van je klanten - en pin veel afbeeldingen die horen bij die lifestyle. Plaats niet alleen je eigen producten en afbeeldingen", waarschuwt directeur Amanda Cook van VSF Welness. Door 'boards' aan te maken die gaan over lifestyle en de interesses die horen bij je merk, in plaats van te kiezen voor productpagina's, "zien de klanten je ze begrijpt."

5. Categoriseer je pagina's
"Wanneer je iedere pagina of pin categoriseert, zien meer mensen je pins - en als meer mensen geïnteresseerd raken in wat je te melden hebt, krijg je meer volgers", zegt Sam Deljani, eigenaar van online juwelier DeBebians. "Ik zie dat veel mensen zaken posten over bijvoorbeeld trouwdingen, maar dat niet categoriseren onder 'Wedding & Events'. Dat is niet slim."

6. Vertel een verhaal
Zorg ervoor dat iedere pagina een thema heeft en een verhaal vertelt over je producten", zegt Cathe Huyn-Sison, creatief directeur van de online winkel Feterie. Sinds Feterie met Pinterest is begonnen, constateert het bedrijf een toename van 30-40 procent in traffic naar de eigen website. "Wij ondersteunen het verhaal van Feterie met aanvullende pins uit andere bronnen om een complete visie neer te zetten. Je boards moeten niet gaan over jouw producten, aangezien het dan overduidelijk een advertentie is en het klanten afschrikt. Dezelfde vuistregel is van toepassing op de omschrijvingen van iedere pin vanaf jouw website."

7. Creëer content speciaal voor Pinterest
"Waarom moet ik een bedrijf op Pinterest volgen wanneer ik hetzelfde kan zien op Facebook?", vraagt chef sociale media Annalise Kaylor van Intrapromote zich af. "Geef je publiek een reden om je te volgen binnen dit nieuwe kanaal."

eerst ▾ Reacties

De reacties worden ingeladen...

Insider naam

 
{$quantity}%

Mijn insider overzicht Uitloggen

Briefcase({$quantity}) Mijn Downloads({$quantity})

Word insider

  • Exclusieve content
  • Achtergrond verhalen
  • Praktische tips

Topbedrijven met ICT vacatures

25 SEPTEMBER: IT INNOVATION DAY
 
dagen
:
 
uren
:
 
min.
:
 
sec.

Computerworld nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van de laatste achtergrondartikelen in uw mailbox.