Wordt het nog wat met locatiediensten?

door

LBS

door

Achtergrond - Hoe staat het ervoor met locatie-gebaseerde diensten als Foursquare, Yelp, Facebook en Google Latitude? Kun je er wat mee als bedrijf, of is de hype alweer voorbij?

Mobiele gebruikers zijn sterker met het internet verbonden dan ooit tevoren. Volgens redelijk recent onderzoek van Telecompaper bezit ruim de helft van de Nederlanders inmiddels een smartphone. Daarmee lopen we procentueel gezien fors voor op de VS (een derde), hoewel we het in absolute cijfers natuurlijk afleggen (in de VS waren eind 2011 bijna 98 miljoen smartphones in gebruik).

Vrijwel elk van deze apparaten kan zijn locatie doorgeven aan diensten waarmee gebruikers (uit vrije wil) hun vrienden kunnen laten weten waar ze zich bevinden, welke gelegenheden ze regelmatig bezoeken en wat ze ervan vinden. Andersom maken commerciële partijen gretig gebruik van die informatie om op maat gemaakte aanbiedingen te doen. Winkels komen bijvoorbeeld steeds vaker met speciale aanbiedingen om klanten te verleiden aan de wereld te vertellen waar ze aan het winkelen zijn en hoe goed deze winkel wel niet is.

Maar niet alle locatiegebaseerde diensten – of hun mobiele apps – zijn even geweldig.

Hieronder kijken we naar de achtergrond en verschillende benaderingen van vier belangrijke sociale mediaplatforms die Location Based Services (LBS) bieden. We kijken in het bijzonder naar wat het allemaal betekent voor bedrijven die met klanten in verbinding willen komen. Twee van de vier netwerken, Foursquare en Google Latitude, zijn volledig locatiegebaseerd; de andere twee, Facebook en Yelp, zijn sociale netwerken die LBS in hun bestaande infrastructuur hebben geïntegreerd.

Facebook

Het LBS-verhaal van Facebook is niet erg populair. Terwijl Facebook er goed in is geslaagd geld te slaan uit reclame, sociale dynamiek en bijdragen van gebruikers, heeft het bedrijf tot nog toe maar wat aangemodderd met LBS.

Toen Facebook in augustus 2010 Facebook Places lanceerde, dachten veel analisten en experts dat Foursquare (op dat moment de meest succesvolle LBS) ten dode was opgeschreven. Met check-ins en de mogelijkheid om te zien welke vrienden in de buurt zijn was het de bedoeling dat mobiele Facebook-gebruikers Places zouden gebruiken om elkaar op te zoeken. Het zou lokale adverteerders (en daarmee ook Facebook) toegang geven tot een enorme hoeveelheid zeer lokale klanten – mensen die zich letterlijk om de hoek bevinden.

Maar Facebook Places kwam totaal niet van de grond. Het ging zelfs zo slecht dat Places een jaar na lancering zo goed als gedeactiveerd werd. Facebook heeft nog wel wat LBS-functionaliteit overgehouden: mobiele gebruikers kunnen ervoor kiezen hun locatie aan hun status updates toe te voegen en in te checken bij bedrijven. Maar slechts weinig bedrijven doen mee aan Facebook's check-in programma; een snelle controle op check-in locaties in Amsterdam en Parijs leverde precies nul resultaten op; New York heeft er zes, Chicago vijf, en Palo Alto heeft er zes, maar het Facebook-hoofdkwartier staat daar niet eens bij.

Chris Silva, analist mobiliteit bij de Altimeter Group, ziet de terugtocht van Facebook niet als een mislukking van de Places-tool, maar eerder als een poging van Facebook om zich terug te trekken uit een haperende mobiele strategie. Silva wees er in zijn blog op dat Facebook zelf het problem bijna letterlijk heeft benoemd in zijn IPO S-1, het document dat Facebook moest openbaarmaken via de Amerikaanse toezichthouder SEC in verband met hun beursgang later deze week.

“Dat lijkt een probleem – de grootste beurs-introductie van Silicon Valley geeft in wezen toe dat het zich zorgen maakt over zijn mogelijkheden om geld te verdienen aan mobiele gebruikers,” schreef Silva.

Silva is ervan overtuigd dat Facebook zich opnieuw op de mobiele omgeving zal (moeten) richten. “Hun volgende stap is zeer zeker mobiel,” benadrukt Silva.

Vooralsnog blijft mobiel echter op de achtergrond. Facebook “concentreert zich momenteel op de ads,” meent Shon Christy, oprichter en president van Christy Creative, een Amerikaanse social media marketingfirma. “Met name ads die onderdeel zijn van Facebook's Reach Generator advertentieprogramma. Het Reach Generator programma, dat eind februari door Facebook gelanceerd werd, stelt deelnemers in staat posts op hun pagina’s te promoten en daarbij af te rekenen via een betalingsplan in plaats van per klik.

Toch kan Facebook niet helemaal afgeschreven worden op het gebied van LBS, en wel om twee redenen.

Ten eerste bleek eind 2011 dat het vrijwel alle ontwikkelaars en engineers van Gowalla waren overgestapt naar Facebook. Facebook kocht het bedrijf niet; het nam ze gewoon in dienst. Gowalla was een op LBS gebaseerd sociaal mediaplatform dat gebruikmaakte van stadskaarten en foto’s en beschrijvingen van gebruikers. Facebook was alleen geïnteresseerd in de getalenteerde mensen; de naam en de technologie lieten ze liggen, en Gowalla sloot op 12 maart 2012 zijn deuren.

Ten tweede heeft Facebook de nieuwe Timeline voor gebruikers ingevoerd, een chronologische tijdlijn-tool die de standaard interface is geworden. Met wat over is van Facebook Places kunnen gebruikers locatiegegevens toevoegen aan gebeurtenissen, afbeeldingen en berichten in hun Timeline ‘geschiedenis’. Daardoor wordt locatie automatisch een belangrijker onderdeel van het verhaal van de gebruiker, verweven met alle andere eigenschappen van Facebook posts.

Met de adviesraad van Gowalla aan boord is het niet onredelijk te verwachten dat er meer locatiegerichte functies op Facebook zullen verschijnen naarmate de Timeline zich verder uitbreidt. Mobiele gebruikers kunnen maar beter een oogje in het zeil houden.

eerst ▾ Reacties

De reacties worden ingeladen...

Insider naam

 
{$quantity}%

Mijn insider overzicht Uitloggen

Briefcase({$quantity}) Mijn Downloads({$quantity})

Word insider

  • Exclusieve content
  • Achtergrond verhalen
  • Praktische tips
promotionele afbeeldingen promotionele afbeeldingen

Topbedrijven met ICT vacatures

IT Innovation Day 2014
 
dagen
:
 
uren
:
 
min.
:
 
sec.

Computerworld nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van de laatste achtergrondartikelen in uw mailbox.