
iOS 'heerst', maar hoe lang nog?
Apple's iPhone en iPad doen het enorm goed onder zakelijke gebruikers, blijkt uit cijfers. Toch wijzen een aantal factoren op een teruggang.
Apple's iPhone en iPad doen het enorm goed onder zakelijke gebruikers, blijkt uit cijfers. Toch wijzen een aantal factoren op een teruggang.

iOS 'heerst', maar hoe lang nog?
Apple's iPhone en iPad doen het enorm goed onder zakelijke gebruikers, blijkt uit cijfers. Toch wijzen een aantal factoren op een teruggang.
Helaas is het moeilijk om bij de verkoop van smartphones precies te meten hoeveel daarvan zakelijk gebruikt worden. Een goede indicator is een wereldwijde leverancier van beveiligingssoftware voor mobiele apparaten binnen bedrijfsleven en overheid. Wie het rapport van Good Technology over de activatie van mobiele toestellen in het zakenleven leest, komt erachter dat van alle geactiveerde apparaten in het derde kwartaal dit jaar, 50 procent iOS draait. Dat zijn dus meer iPhones en iPads dan alle Android, Windows Mobile en WebOS toestellen bij elkaar. Toch zal dit waarschijnlijk de laatste keer zijn dat Apple het bedrijfsleven zo weet te domineren.
Volgens beveiliger Good wordt de stroom iOS-activeringen vooral gedreven door de lancering van de iPhone 4 deze zomer en het toenemende iPads dat binnen het bedrijfsleven gebruikt wordt. Van de vijf meest gebruikte toestellen voor Good’s software, zijn de eerste drie van Apple. De iPhone 4 was in Q3 het meest populair, gevolgd door de iPhone 3GS en de iPad. De Droid X van Motorola komt op plek vier en de HTC Cedar (een Windows Mobile telefoon) volgt op plek vijf.
Apple kan nog niet rustig achterover gaan leunen, want de strijd om de zakelijke markt is nog lang niet beslist. Android is een sterke stijger (van 20 procent in Q1 naar 30 procent in Q3) en Microsoft heeft onlangs versie 7 van haar mobiele OS gelanceerd. Ook WebOS is niet geheel uit te vlakken, want HP brengt begin 2011 nog twee toestellen met het Palm-besturingssysteem uit.
Waar Android de grootste bedreiging van Apple’s hegemonie vormt – denk ook aan de tablets op basis van Google’s mobiele OS – zijn ook Microsoft en HP nog in de race om Apple mogelijk een stok in de wielen te steken. De overgrote meerderheid van bedrijven leunt al op Microsoft Windows en Office en heeft dus een infrastructuur om optimaal van Windows Phone 7 te profiteren. An alhoewel HP binnen de wereld van de smartphone een nieuwkomer is, is zijn ervaring met zakelijke technologie een potentieel voordeel boven Apple en Google Android.
Ongetwijfeld heb je gemerkt dat RIM een opvallende afwezige is in bovenstaand verhaal. RIM is toch nog steeds het belangrijkste platform voor smartphones in de Verenigde Staten en de standaard binnen de zakelijke wereld. Good rekent RIM niet mee omdat de e-mail van de Canadese fabrikant via de BlackBerry Enterprise Server loopt en niet door Good te beveiligen is. “We hebben geen inzicht in activatietrends van Blackberry toetstellen”, meldt het rapport dan ook.
RIM is bepaald geen kleine jongen. Het is net alsof je zegt dat neushoorns de grootste landdieren zijn… zolang je olifanten niet meerekent. Of dat Burger King verreweg de grootste fastfoodketen is… zolang je McDonalds niet meeneemt in je rapport. Eigenlijk betekent dit dat Apple de grootste vis in een kleine vijver is. Kijk je naar de bijna net zo grote vis Android en de nieuwe exotische soorten Windows Phone 7 en WebOS, dan wordt het wel heel druk in dat water.
Reageer
Preview