
10 dingen die je over Microsoft Outlook moet weten
Omdat we het toch niet zelden gebruiken.
Met de volgende praktische tips kun je het dagelijkse werk in de populaire mailclient Outlook vereenvoudigen.

10 dingen die je over Microsoft Outlook moet weten
Met de volgende praktische tips kun je het dagelijkse werk in de populaire mailclient Outlook vereenvoudigen.
1. Berichten configureren
Naast het envelop-pictogram kun je desktop-berichtgeving instellen, de cursor tijdelijk veranderen of een venster invoegen. Outlook 2013 verandert ook de weergave van de Outlook-symbolen in de takenlijst van Windows 8/8.1. Komt er bij een account een nieuwe e-mail binnen, dan komt hier ook een envelopje te staan. Outlook 2013 toont de berichten ook niet meer onderin de taakbalk, maar rechtsboven zoals bij andere berichten in Windows 8/8.1.
De instellingen voor berichtenopties vind je onder het tabblad Bestand tussen de opties onder E-mail. Windows schakelt het envelopje uit als inactief element in de taakbalk. Om het envelopje continu te zien, klik je op de kleine pijl bij pictogrammen in de taakbalk en vervolgens op Aanpassen. Zorg ervoor dat de optie Symbool en berichten tonen geactiveerd is.
2. Markeringen gebruiken
Wanneer je in je inbox op het vlagpictogram aan de rechterkant van de e-mail klikt, kun je een moment kiezen waarop je de mail nogmaals wilt bekijken. In dit geval wordt het vlaggetje rood en worden de e-mail als taakopdracht geregistreerd. Naast de standaardinstelling kun je met Aangepast een precieze datum vastleggen. Daarvoor moet je op het vlaggetje klikken.
Kies bij de optie Sneltoets vastleggen een waarde, bijvoorbeeld volgende week. Klik dan niet weer op het vlagpictogram, maar klik met je linkermuisknop een keer om Opvolgen als sneltoets in te stellen. Naast de mogelijkheid om e-mails te markeren kun je via het inhoudsmenu of de keuze van gebruikersprofiel een precieze datum kiezen en een herinnering activeren.
3. Profiel en e-mail accounts beveiligen
Instellingen van je profiel, e-mail accounts, aanmelding en de indeling van je favorieten slaat Outlook op in Windows-Registry. Voor herstel hoef je volgens de vernieuwde Installation Outlook alleen te dubbelklikken op het geëxporteerde Registry-bestand en alle e-mail-instellingen zijn weer voorhanden. Onthoud wel zelf je wachtwoorden, want deze exporteert de Assistent niet. Bij het opstarten van Outlook verschijnt het inlogscherm en je kunt hier je wachtwoord instellen en opslaan.
De opslaglocatie in de Registry heeft Microsoft veranderd ten opzichte van Outlook 2010. In het volgende gedeelte verklaren wij beide paden. Doorloop de volgende stappen:
1. Open de Registy Editor door regedit in het zoekveld van het startmenu in te voeren en dit te bevestigen.
2. Navigeer naar beveiliging van het profiel in Outlook 2010 bij HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Windows Messaging Subsystem\Profiles.
3. In Outlook 2013 slaat Outlook deze gegevens op volgens het pad HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Office\15.0\Outlook\Profiles.
4. Onder Profiles zie je ieder profiel als eigen sleutel. Klik met je rechtermuisknop op het profiel dat je wilt exporteren en kies in het inhoudsmenu de optie Exporteren.
5. Kies een opslaglocatie voor de .reg-bestand en klik op Opslaan.
6. Wil je de profielen herstellen wanneer je Outlook 2013 opnieuw hebt geïnstalleerd, dan hoef je alleen te dubbelklikken op het eerder opgeslagen .reg-bestand. Let erop dat de instellingen in het Registry-bestand alle bestaande instellingen en profielen in Outlook wissen.
4. E-mail handtekeningen opslaan
Handtekeningen slaat Outlook op als bestanden in het gebruikersprofiel in de map C:\Users\
Deze hele map moet je bewaren voor als je handtekeningen wilt herstellen. Om handtekeningen te herstellen bij een nieuwe installatie kopieer je de gegevens eenvoudig in dezelfde map op je computer.
5. Vergaderverzoek opstellen
Een nieuw vergaderverzoek maak je in E-mail-weergave bij Nieuwe items/Vergadering, als antwoord op een e-mail of via de knop 'Nieuwe afspraak' in de agenda. Bovendien kun je in de agenda een periode met je rechtermuisknop selecteren en in het keuzemenu kiezen voor Vergaderverzoek.
Met de toetsencombinatie (Ctrl)+(N) open je ook een nieuw vergaderverzoek in Agenda. Vanuit andere weergaven kun je dit doen met (Ctrl)+(Shift)+Q. Met (Ctrl)+(Shift)+(A) kies je een nieuw tijdstip. Als je van een afspraak in je agenda een vergadering wilt maken, open dan de afspraak en klik op Deelnemers uitnodigen. Zo verandert de afspraak in een vergaderverzoek.
Zodra je het vergaderverzoek hebt gemaakt opent een nieuw planningsvenster. Bij de planning van de bespreking spelen vooral de onderdelen Afspraak en Planning een belangrijke rol. Met de betreffende knoppen schakel je tussen beide weergaven.
Een ding dat ik niet vermeld zie is dat Outlook geexporteerde CSV files geen ondersteuning bieden voor buitenlandse tekens zoals bijvoorbeeld Chinees etc. Als ik exporteer met Power Toys voor Outlook dan word wel alles mooi bewaard.
Ik moet helemaal niks, en daarbij: Ik weiger (F)outlook te gebruiken.
Het mailprogramma wat de massa gebruikt, dus het mailprogramma waar oplichters zich op focussen.
Heb het een tijdje op mijn werk moeten gebruiken, nadat we jaren lang Groupwise gebruikten. Hoewel Outlook een groot marktaandeel heeft en door heel veel mensen gebruikt wordt vind ik het een k..-programma.
Dan is Groupwise veel doordachter en degelijker.
Reageer
Preview