Houd je website van Google's zwarte lijst

door

Google developer

door

Achtergrond - Google gaat binnenkort beginnen met het toekennen van strafpunten aan 'te zwaar geoptimaliseerde' websites. Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw site aan de goede kant van de streep blijft?

Een maand geleden waarschuwde Googles voornaamste ingenieur, Matt Cutts, voor een aanstaande verandering in het zoekalgoritme van Google waarmee "te zwaar geoptimaliseerde" websites strafpunten toegekend krijgen en daardoor lager in de rangschikking komen te staan.

Lees ook:
5 tips voor jouw sociale media strategie
Maakt Facebook jouw site overbodig?
De risico's van een Google-account

Ik nam contact op met een ervaren websitebouwer om hem te vragen wat websitebeheerders wel en niet kunnen verwachten van deze aanpassing in het algoritme van de zoekmachine. Judith Lewis is directeur zoektechnieken bij Beyond, een bedrijf gespecialiseerd in SEO (Search Engine Optimization) en verzorgt de digitale marketing voor klanten als Facebook, IBM en de Hilton hotelketen.

Google wil van af van de rotzooi binnen de resultaten

Volgens Lewis wordt door de aanstaande aanpassing in het algoritme eindelijk korte metten gemaakt met de soms vreemde zoekresultaten die Google retourneert. Websites die nauwelijks iets met het onderwerp te maken hebben en sites die content op een geautomatiseerde manier hergebruiken voor hun eigen pagina, verschijnen te hoog in de resultaten. Hetzelfde geldt voor pagina's die zorgvuldig gekozen zoekwoorden in de ankertekst (de tekst die je ziet wanneer je de muis over een hyperlink verplaatst) zetten.

Een van de cliënten van Lewis verkreeg slechte resultaten voor één van zijn voornaamste zoektermen. Een verzamelpagina uit België stond hoger in de rangschikking omdat het simpelweg een Engelstalige pagina met deze termen had vertaald. Google neemt nu maatregelen om zulke problemen in de toekomst te voorkomen.

Legitieme sites liggen onder vuur

Sommige legitieme bedrijven moeten ver gaan in hun zoekmachineoptimalisatie om zulke 'foutjes' in het algoritme van Google op te lossen - zo noemt Lewis als voorbeeld een site die over moest stappen op een ander kassasysteem omdat het oorspronkelijke systeem niet door Google opgemerkt werd. Google zegt dat ze hiervoor een probleem in de kern van de machine gaan oplossen, in plaats van dat bedrijven moeten zorgen dat hun websites relevant blijven voor een term door constant zware SEO-praktijken toe te passen.

Waar gaat Google op letten?

Lewis heeft een lijst opgesteld met aspecten waarnaar Google na de update strenger naar gaat kijken. Dit zijn ze:

1. Teveel ankerteksten die gelinkt worden
Ankerteksten refereren naar sleutelwoorden in hyperlinks die leiden tot een pagina die gerelateerd is aan die woorden. Zo zijn er sites die expres constant het woord 'doucheputje' laten vallen en daarbij constant linken naar een pagina over doucheputjes. Lewis verwacht dat Google meer waarde gaat toekennen aan 'natuurlijke links'. Dit zijn hyperlinks naar merken; verwijzingen die werkelijk naar de herkomst van een product leiden. In genoemd voorbeeld dus een fabrikant van doucheputjes in plaats van een verzamelsite.

2. Meer sleutelwoorden dan relevante links
Voor iedere tien keer dat een merknaam in een link genoemd wordt, zou er slechts één een sleutelwoord mogen bevatten, meent Lewis. Dit betekent dat je links niet langer vol dient te proppen met sleutelwoorden. "Als ik de website van Lenovo zou beheren, zou ik enkel 'bedrijf Lenovo' en 'Lenovo site' in mijn links opnemen, samen met een term voor mijn productcategorie, zoals 'computers en laptops'."

3. Content volgepropt met sleutelwoorden
Google waarschuwt al sinds eind jaren '90 voor het overmatig gebruik van sleutelwoorden, toch weten websites nog steeds niet van ophouden. De zoekmachine wordt strenger. Vuistregel is daarbij: als mensen een website niet normaal kunnen lezen, doet Google dat ook niet meer. Google is sinds de Panda-update van vorig jaar begonnen met het aanpakken van sleutelwoorden. Deze infographic laat zien dat die nieuwe tactiek goed werkt.

4. Het bouwen van linkfarms
Er is een groot verschil tussen linkbuilding en linkfarming. Linkbuilding is het lief aankijken van andere webmasters om hen te vragen naar jouw fantastische site te linken. Linkfarming is het opbouwen van een gigantisch aantal links naar jouw website die niet altijd van koosjere bronnen afkomstig zijn. Google brengt een groot verschil aan tussen deze twee vormen van vriendendiensten. Wanneer een dubieuze site naar jou doorlinkt, kun je het beste nog een mailtje naartoe sturen in de trant van 'kun je me alsjeblieft van je site halen?'.

Hoe weet je of je website fout bezig is?

Lewis raadt websitebeheerders gebruik te maken van de gratis tool Majestic SEO om te controleren of je site aan de voorwaarden van Google voldoet. Als je iets beters zoekt, is SEOMoz (prijs vanaf 99 dollar) een optie. De rapportages van deze site laten zien of je ankerteksten goed aansluiten op je content, of je site op Google goed overkomt en of er problemen zijn.

Hoewel je waarschijnlijk zelf wel de kleine problemen op je website kunt oplossen, is het volgens Lewis aan te raden om een professional in te huren om de grote klussen te verrichten. Pas je zelf de verkeerde zaken aan, dan kan dat nog weleens averechts uitpakken.

eerst ▾ Reacties

De reacties worden ingeladen...

Insider naam

 
{$quantity}%

Mijn insider overzicht Uitloggen

Briefcase({$quantity}) Mijn Downloads({$quantity})

Word insider

  • Exclusieve content
  • Achtergrond verhalen
  • Praktische tips
promotionele afbeeldingen promotionele afbeeldingen

Topbedrijven met ICT vacatures

IT Innovation Day 2014
 
dagen
:
 
uren
:
 
min.
:
 
sec.

Whitepapers

Computerworld nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van de laatste achtergrondartikelen in uw mailbox.