7 vragen aan... E.Novation

door

jean, nederlof, enovation

door

Achtergrond - In '7 vragen aan...' besteden we aandacht aan IT-bedrijven van Nederlandse bodem. Deze week spraken we met Jean Nederlof, CEO bij E.Novation.

Voor IT-oplossingen wordt vaak automatisch naar de bekende grote IT-multinationals gekeken. Een mens zou bijna vergeten dat in Nederland ook informatietechnologie van internationale klasse wordt ontwikkeld. Dat is jammer, want IT van eigen bodem heeft zeker voordelen: bekende cultuur, snel schakelen, bekende wet- en regelgeving, om maar eens wat te noemen. CIO.nl laat u in deze reeks kennismaken met vaak verrassend inventieve ondernemingen die dichter bij huis zijn dan u wellicht denkt.

Jean Nederlof is Chief Executive Officer bij E.Novation - een internationaal ICT-familiebedrijf met 198 medewerkers en een jaaromzet van circa 18 miljoen euro. E.Novation verbindt op een effectieve manier via eigen oplossingen - of oplossingen van derden - mensen, systemen en organisaties. E.Novation is vooral actief in de zorgsector, overheid, transport en logistiek en de financiele wereld.

1. Waar komt de naam E.Novation vandaan? En wat is de filosofie daarachter?

“In de jaren tachtig begonnen we met de bedrijfsnamen Stichting Medische Telematica, LifeLine en NTEX, maar na een herstructurering gingen deze bedrijven op in E.Novation. Die naam is in het jaar 2000 ontstaan, als een combinatie van ecommerce en innovation. De schrijfwijze is gerelateerd aan ‘e.commerce’ dat toen ook met een punt werd geschreven. De filosofie er achter is dat we innovatief wilden zijn met communicatie en integratie. Als onafhankelijke integrator zorgen wij voor de integratie van software van derden. En dus aan het verbinden van mensen, systemen en organisaties, met name in de zorg.”

2. Het bedrijf bestaat al sinds 1983. Welke ontwikkelingen zijn er doorgemaakt de afgelopen 29 jaar?

“Dat was een tijd dat er nog veel werd gewerkt met papieren post. Wij begonnen toen met de omvorming naar elektronisch verkeer, waar huisartsen, ziekenhuizen en apotheken tot de dag van vandaag nog steeds gebruik van maken. Het aantal producten is in de breedte wel behoorlijk toegenomen. En er wordt gebruik gemaakt van nieuwe technologieën.

Een andere belangrijke ontwikkeling vond plaats in 2011. Toen werden we gecertificeerd voor ISO 27001. Oftewel we zijn nu een Trusted Third Party voor de gezondheidszorg en overheidsinstellingen, met een dubbel uitgevoerd datacenter en strikte procedures. Voor een relatief klein bedrijf als het onze was dat een flinke investering en het grootste interne project dat we ooit hebben uitgevoerd.”

Profiel

Bedrijfsnaam: E.Novation B.V.
Website: www.enovation.nl
Productgroep(en):

  • Secure Messaging, Hosting Services, Cloud Computing, SaaS,
  • Enterprise Application Integration, Identity and Access Management, Medical Data Exchange
  • Application Development (deels in NL deels in China)

Jaaromzet: circa 18 miljoen euro
Aantal medewerkers: 198
Vestigingsplaats: Capelle a/d Ijssel (hoofdkantoor), ook vestigingen in Leatherhead (UK), Bordeaux (FR), Chengdu (CN)
Klanten: Primair gezondheidszorg, secundair met name Transport & Logistiek, Financiële Dienstverlening en Overheid
Bijzonderheden:
  • Geschiedenis gaat terug tot 1983
  • Private onderneming
  • Een van de grootste familiebedrijven in de Nederlandse ICT branche
  • ISO 9001 en ISO 27001 gecertificeerd
  • Eigen dubbel uitgevoerd datacenter
  • Ruim 4 miljard berichten per jaar, 7*24 (Edifact, XML, HL7) (groeit jaarlijks 10 tot 15%)

3. E.Novation is een privaat familiebedrijf. Welke voor- en nadelen heeft dat?

“De voordelen van een familiebedrijf zijn dat je elkaar zeer goed kent en dat er onderling dan ook een groot vertrouwen is. Ook zijn er zeer korte lijntjes. De eigenaren hebben allemaal verschillende achtergronden; de één is arts, de ander ingenieur en weer een ander de ondernemer. Die diversiteit is enerzijds een voordeel, waarbij de één iets bedenkt en de ander dat uitwerkt, maar het heeft ook nadelen. Het leidt soms tot discussie, bijvoorbeeld omdat men zaken vanuit een ander perspectief ziet. Doordat je elkaar zo goed kent ontstaan er daardoor ook wel eens irritaties.”

4. Hoe onderscheiden jullie je van de concurrentie?

“We onderscheiden ons door onze specialisatie. We werken in feite in een niche markt en die is voor de meeste grote bedrijven niet interessant. Integratie van software vraagt om veel expertise en ervaring en dat ontbreekt vaak bij andere ondernemingen. Aan de andere kant kan een grote multinational soms goedkoper standaardproducten leveren, dankzij de omvang. Bij ons worden oplossingen op maat gemaakt voor de omgeving. Dat is weliswaar beter, maar soms ook duurder.

Wat verder bijzonder is, is dat wij een soort poldermodel gebruiken op ICT gebied. Wij gebruiken naast onze eigen softwareproducten, voornamelijk software van derden die wij vervolgens weer integreren. We zijn daardoor onafhankelijk, zowel richting de leverancier als de klant. “

5. Er is ook een development afdeling in Chengdu (China). Welke voor- en nadelen heeft een Chinese vestiging?

“We leveren van maatwerk voor de eindgebruiker. Er werken 35 Java-programmeurs in China omdat daar een grote beschikbaarheid is van geschikt personeel tegen substantieel lagere kosten dan in Nederland. De taal en het tijdsverschil zijn wel een uitdaging. Er zijn vijf teams in Chengdu en ieder team heeft een software architect in Nederland. Die moet vaak om zeven uur ’s ochtends beginnen met werken, want er is namelijk een tijdsspanne van drie uur om met elkaar te kunnen overleggen, bijvoorbeeld via videoconferencing.”

6. In welke zin is de crisis te merken? En hoe slepen jullie je daar doorheen?

“Er is aarzeling en angst is om te investeren. Dat is jammer, want dat betekent dat er minder ruimte is voor innovatie en nieuwe initiatieven. We merken dat niet-noodzakelijke investeringen worden vertraagd en dat werkt verlammend voor innovatie.

Ook krijgt jong talent hierdoor minder kans, waardoor studenten steeds vaker voor een andere richting kiezen. De ICT richting was een hype, maar het nieuwe is er nu wel een beetje vanaf.

Verder is het best lastig om aan goed personeel te komen. Er wordt geen risico genomen en men blijft zitten waar men zit. In China krijgen we 50 tot 100 reacties op iedere vacature, maar dat is hier anders. Het meeste personeel werven we via ons eigen personeelsnetwerk. Iedereen houdt z’n ogen open, ook bijvoorbeeld op de voetbalclub, waarbij we een zogenaamde aanbrengpremie hebben bedacht wanneer iemand wordt aangenomen en na zes maanden nog eens. Meer dan de helft van het nieuwe personeel komt op die manier bij ons binnen.”

7. Wat zijn uitdagingen voor de nabije toekomst?

“Onze uitdaging is momenteel om huidige marktaandeel verder te laten groeien. Daarbij verbreden we onze focus binnen de gezondheidszorg van niet alleen ‘cure’ maar ook naar de ‘care’. Vanwege de vergrijzing zal de vraag daar flink toenemen. Maar ook buiten de zorg zijn we actief en willen we verder uitbreiden, onder andere in de financiële wereld en bij gemeenten.

Een uitdaging op ICT-gebied waar we mee bezig zijn is BYOD. We gebruiken zelf Blackberry telefoons voor zakelijk gebruik, maar we merken dat een meerderheid privé een iPhone bezit. Er is behoefte om privé telefoons ook zakelijk te gebruiken, maar onze infrastructuur is daar nog niet geschikt voor. Maar het beheerssysteem dat wij gebruiken is waarschijnlijk volgend jaar geschikt wel voor BOYD. Je moet natuurlijk met de tijd meegaan, anders haalt de tijd je in.”

Lees meer over:

China, crisis, CEO, BYOD, 7 vragen aan...

eerst ▾ Reacties

De reacties worden ingeladen...

Insider naam

 
{$quantity}%

Mijn insider overzicht Uitloggen

Briefcase({$quantity}) Mijn Downloads({$quantity})

Word insider

  • Exclusieve content
  • Achtergrond verhalen
  • Praktische tips
promotionele afbeeldingen promotionele afbeeldingen

Topbedrijven met ICT vacatures

Computerworld nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van de laatste achtergrondartikelen in uw mailbox.