Downtime kost jaarlijks miljarden euro's

door

datacenter, cables, servers

door

Achtergrond - Europese bedrijven verliezen jaarlijks 17 miljard euro door downtime van IT-infrastructuur. Dat blijkt uit onderzoek van CA Technologies.

Om die 17 miljard in perspectief te zetten: het gaat om 13,5 procent van het totale budget dat in Europa aan IT wordt uitgegeven. Een gemiddeld Nederlands bedrijf loopt jaarlijks 274.000 euro mis door het platliggen van de dienstverlening.

Volgens het onderzoek (pdf), dat werd uitgevoerd onder 1808 bedrijven met meer dan 50 werknemers in 11 verschillende landen, hebben de systemen van de betrokken firma’s in totaal meer dan een miljoen uur downtime gehad. Per bedrijf is dat teruggerekend ongeveer 14 uur per jaar.

Herstel kost ook ontzettend veel tijd

Niet alleen de downtime veroorzaakt problemen, ook het herstel vergt een gemiddeld bedrijf negen uur per jaar. In Nederland kosten de problemen de 201 bedrijven die participeerden in het onderzoek 329 miljoen euro per jaar.

Opvallend is het verschil tussen verschillende lidstaten. Met name in grote landen als Frankrijk en Duitsland worden enorme verliezen geleden. Nederland zit ongeveer rond het gemiddelde, terwijl de verliezen in België en Italië beperkt blijven; bedrijven in deze Europese landen verliezen minder dan een ton aan downtime per jaar. CA verklaart dit het verschil doordat in deze landen relatief veel kleinere bedrijven aan het onderzoek meededen. Bovendien hebben bedrijven hier relatief weinig grote ERP en CRM-implementaties gedaan.

België doet het opvallend goed, Frankrijk loopt achter

De gemiddelde duur van downtime is in Frankrijk het langst. Als een IT-service daar platligt, duurt de downtime bijna 23 uur en het herstel bijna 17 uur. In België is men het snelst van een storing af, daar beperkt de downtime van de dienstverlening zich tot minder dan zeven uur en vergt recovery ook ongeveer zeven uurtjes. Nederland bevindt zich met 13 uur downtime/11,5 uur recovery time in de middenmoot.

De storingen doen zich het vaakst binnen de afdelingen operations, finance en sales. Marketing, HR, logistiek en inkoop kampen met opvallend minder problemen.

De studie van CA werd deze zomer uitgevoerd onder 1808 bedrijven in 11 verschillende landen. Aan het onderzoek deden naast CIO’s, IT-managers, CTO’s en bestuurders ook enkele CFO’s mee.


Lees ook:
5 Manieren om uptime te optimaliseren
Verbeter je server-uptime
Netwerkinfrastructuren zijn onbetrouwbaar

Aanbevolen artikelen

eerst ▾ Reacties

De reacties worden ingeladen...

Insider naam

 
{$quantity}%

Mijn insider overzicht Uitloggen

Briefcase({$quantity}) Mijn Downloads({$quantity})

Word insider

  • Exclusieve content
  • Achtergrond verhalen
  • Praktische tips

Topbedrijven met ICT vacatures

Consumerization Event: Early Bird Actie
 
dagen
:
 
uren
:
 
minuten
:
 
seconden
promotionele afbeeldingen promotionele afbeeldingen

Computerworld nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van de laatste achtergrondartikelen in uw mailbox.