Zo kom je onder een cloudcontract uit

door

cloud, exit, nooduitgang

door

Achtergrond - Een van de meest gemaakte fouten die bedrijven begaan wanneer ze tot de cloud toetreden en SaaS-contracten aangaan, is dat ze vergeten een exit-strategie uit te onderhandelen. Dit is geen schande, want het gebeurt maar al te vaak. Iedereen die met cloud begint, wil een zo gunstig mogelijk contract onderhandelen en kan zich niet voorstellen dat de exercitie uitdraait op een teleurstelling. Niemand voorziet het einde van een relatie; het is de menselijke natuur om hier niet aan te willen denken.

Het is daarom een absolute aanrader om, voordat je de stap naar de cloud waagt, goed één of meerdere exit-strategieën te documenteren voordat je met een leverancier een overeenkomst sluit. Hieronder een staan aantal tips die je helpen een fail-proof contract af te dwingen.

Lees goed het annuleringsbeding. Wanneer een leverancier een ontbindingsclausule in de overeenkomst opneemt waar je het niet mee eens bent, vecht dit dat aan. Ontbindingsclausules van veel contracten vereisen in veel gevallen 30 tot 90 dagen van tevoren een schriftelijke opzegging, maar hierover kun je in discussie gaan. Zorg ervoor dat er in het leverancierscontract een dergelijke bepaling is opgenomen. Is deze niet aanwezig, voeg deze dan zelf toe.

Laat je niet afschrikken door standaardteksten. Als een vendor bepleit dat hun juristen geen wijzigingen toelaten in de standaardcontracten die ze jou aanbieden, denk dat niet dat je zelf geen aanpassingen en/of bepalingen mag toevoegen. Je kunt hierdoor het standaardcontract intact laten, maar een aanvulling erop maken waarin je zelf een aantal condities voor annulering opneemt. Je kunt het eventueel opnemen als bijlage. Zorg ervoor dat je aangeeft dat wanneer er enig verschil is tussen het contract en de aanvulling, dat de aanvulling voorrang krijgt.

Neem een SLA op voor de annulering en verhuizing. Zorg ervoor dat je contract met de leverancier een bepaling heeft waarin een SLA na annulering beschreven staat. Veel leveranciers zijn opeens niet meer zo behulpzaam wanneer je besluit hen te verlaten. Als jij besluit van leverancier te wisselen, en je naar een concurrent verhuist, dan valt dat nooit in goede aarde. Je kunt deze in potentie hachelijke situaties voorkomen door SLA's (en dwangsommen) voor leveranciersprestaties na de opzegging op te nemen.

Accepteer nooit een contract dat zichzelf automatisch verlengt. Zorg er daarom voor dat je een contract krijgt waarin je zelf (tijdig) moet bevestigen dat je een nieuwe termijn aan gaat. Wanneer je de automatische verlening uitschakelt, geeft het je de mogelijkheid een evaluatiemoment in te bouwen waarin je bespreekt of je de overeenkomst zou moeten verlengen.

Wees bedacht op meerjarige contracten. Wanneer een leverancier je benadert en je een meerjarig contract met kortingincentives biedt, kun je proberen een 'opt-out' clausule na het eerste jaar in te laten bouwen.

Aanbevolen artikelen

eerst ▾ Reacties

De reacties worden ingeladen...

Insider naam

 
{$quantity}%

Mijn insider overzicht Uitloggen

Briefcase({$quantity}) Mijn Downloads({$quantity})

Word insider

  • Exclusieve content
  • Achtergrond verhalen
  • Praktische tips

Topbedrijven met ICT vacatures

Consumerization Event: Early Bird Actie
 
dagen
:
 
uren
:
 
minuten
:
 
seconden
promotionele afbeeldingen promotionele afbeeldingen

Computerworld nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van de laatste achtergrondartikelen in uw mailbox.