5 supertips voor LinkedIn

door

superman, linkedin, in

door

Achtergrond - Als een van de grote sociale netwerken van het net, samen met Facebook en Twitter, heeft LinkedIn een monopolie bereikt op gebied van het faciliteren van carrièremoves van professionals. Maar dat is slechts een beperkte beschrijving van wat dit krachtige netwerk mogelijk maakt. De afgelopen paar jaar heeft LinkedIn een aantal nuttige tools toegevoegd - sommige gratis, anderen betaald - om bedrijven te helpen hun merken te promoten. Dit zijn vijf tips voor een nog slimmer gebruik van LinkedIn.

Lees ook:
5 tips voor een effectiever profiel op LinkedIn
Haal meer uit LinkedIn met Answers
Bedrijven onderschatten belang social media

1. Vergroot je zichtbaarheid met een bedrijfspagina

Als je kijkt naar LinkedIn-gebruikers als potentiële klanten, werknemers en partners, dan moge duidelijk zijn dat de netwerksite een geweldig podium is om het verhaal van jouw merk te vertellen. Het is eenvoudig om een zakelijke bedrijfspagina aan te maken. Dit profiel vertelt de LinkedIn-community alles over je bedrijf, kan producten en diensten etaleren en speurt naar talent. Facebook-achtige features maken dat je volgers kunt krijgen en je direct met klanten kunt interacteren via statusupdates en content sharing. Er is zelfs een analytics-functionaliteit opgetuigd die je inzicht geeft in het bezoek en de effectiviteit van de pagina.

2. Genereer nieuwe leads

Met 150 miljoen leden is LinkedIn de grootste bron voor zakelijke leads. Daarop zou je ook moeten reageren. Bepaal wie de belangrijkste personen zijn binnen je branche en probeer ervoor te zorgen dat je met ze in contact komt, eventueel via een tussenpersoon. Ga op zoek naar de groepdiscussies waar ook je doelgroep zit en meng je in de discussie. En net zoals je nooit naar een netwerkborrel gaat zonder visitekaartjes op zak te hebben, zo dien je er ook voor te zorgen dat je profiel up-to-date is - je weet nooit wanneer je door een lead wordt benaderd.

3. Ontdek nieuw talent

Dezelfde methoden die je gebruikt om een nieuwe markt aan te boren, zijn ook van toepassing op het vinden van vers bloed. Bouw daarom een sterk, all-round netwerk op van mensen zowel van binnen als buiten je branche en vraag om aanbevelingen. Ontdek de beste kandidaten door Q&A's te bekijken en groepen te bezoeken die te maken hebben met de vacature die je probeert in te vullen. Als je een bedrijfspagina hebt (zie tip 1), plaats dan hier je vacatures. Onthoud dat dit voor sollicitanten afkomstig van LinkedIn de eerste pagina is die ze van je bedrijf zien, dus zorg er voor dat deze pagina er representatief uitziet.

4. Promoot je expertise

LinkedIn Answers is een fantastisch medium om je expertise te tonen en het vertrouwen in je merk te verhogen. Demonstreer je kennis door een vraag te vinden binnen je vakgebied en deel hier je kennis. Je vergroot je zichtbaarheid tot ver buiten je eigen netwerk en ook potentiële klanten zien je antwoord. De antwoorden die je plaatst komen op je profiel te staan en verschijnen ook in het overzicht met netwerkupdates. Iedere keer dat een vraagsteller jouw antwoord als beste aanmerkt, krijg je een expertisepunt toegekend. Hoe meer punten je krijgt binnen een specifieke categorie, hoe hoger je op de ranglijst voor die categorie komt te staan.

5. Vergaar kennis

Je concurrenten gebruiken LinkedIn al één of meerdere van de hierboven genoemde manieren om LinkedIn slimmer te gebruiken. Zorg ervoor dat jij weet wie je concurrenten aannemen, welke bestuurders organisaties verlaten, welke projecten bij de concurrentie lopen en wat het klantsentiment is. Dit is een unieke kans om data te vergaren waarmee je jouw bedrijf een competitief voordeel kunt bezorgen.


Door het beantwoorden van vragen in LinkedIn Answers kun je expertisepunten verdienen.

eerst ▾ Reacties

De reacties worden ingeladen...

Insider naam

 
{$quantity}%

Mijn insider overzicht Uitloggen

Briefcase({$quantity}) Mijn Downloads({$quantity})

Word insider

  • Exclusieve content
  • Achtergrond verhalen
  • Praktische tips

Topbedrijven met ICT vacatures

Computerworld nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van de laatste achtergrondartikelen in uw mailbox.