27 woorden (en meer) voor een manager

door

Woordenboek Silhouette

door

Column - Nieuwe IT-managers hebben vaak moeite om onder woorden te brengen wat precies van hen verwacht wordt. Maar zolang ze zelf hun taak en rol niet kunnen beschrijven, kun je niet verwachten dat het een succes wordt.

Nieuwe IT-managers hebben het moeilijk. Ze krijgen weinig hulp en weinig steun. Mijn laatste blog over dit onderwerp leverde een heleboel reacties op van lezers die zich herkenden in de moeizame transitie van de IT-werkvloer naar een managementpositie. Uit mijn contact met die lezers bleek ook dat, als ze al gesteund werden in hun ontwikkeling, dat gewoonlijk niet voldoende was om ze goed op weg te helpen. Trainingen richten zich gewoonlijk op vaardigheden en managementtechnieken, maar waar nieuwe managers vooral naar op zoek zijn is het juiste vocabulaire om de werkelijke waarde van management te kunnen inschatten en beschrijven.

Letterlijk: waar ze naar zoeken, zijn vooral de juiste woorden.

Denken en praten over techniek, en hoe techniek waarde toevoegt, kost ze geen enkele moeite. Maar als het gaat over de waarde van management, blijven ze hangen in vage termen en algemeenheden. Maar zolang ze zich niet juist kunnen uitdrukken

  • weten nieuwe managers niet wat in hun baan belangrijk is.
  • kunnen ze geen focus leggen op waarde verhogende activiteiten.
  • voelen ze zich incompetent.
  • voelen ze zich waardeloos omdat ze niets bijdragen.
  • durven ze niet om hulp te vragen.
  • weten ze niet hoe ze om hulp moeten vragen omdat ze niet weten wat ze niet weten.

Zo raar is het niet dat veel nieuwe managers krampachtig vasthouden aan hun oude technische taken, als drenkelingen aan een reddingsboei. Daar weten ze tenminste zeker wanneer ze van waarde zijn, en wanneer ze goed zijn in wat ze doen.

Ik heb als coach heel wat IT-managers begeleid, en ik heb gemerkt dat ze onvermijdelijk door drie verschillende stadia gaan.

Fase 1: De taal van de technici

Nieuwe IT-managers beginnen aan hun baan in de veronderstelling dat een manager gewoon een techneut met macht is. Ze geloven dat managers zelf geen waarde toevoegen; ze geven alleen leiding aan de mensen die dat wel doen. Ze houden vast aan het geloof dat waarde uitsluitend voortkomt uit het bouwen en installeren van dingen. En dus praten ze over zaken als schrijven, ontwikkelen, ontwerpen, bouwen, programmeren, testen, uitrollen, oplossen, produceren en diagnoses stellen.

Fase 2: De taal van de autoriteit

Als ze langzamerhand het onderscheid tussen hun oude en hun nieuwe rol beginnen te ontdekken, concentreren nieuwe managers zich op autoriteit - en dan vooral in de vorm van status in plaats van waarde. Dit is een gevaarlijke periode. Managers die te lang in deze fase blijven hangen, krijgen al snel een reputatie voor egocentrisme en machtswellust. In deze fase praten ze vooral over leiden, sturen, beslissen, plannen, goedkeuren, controleren, belonen en bestraffen. Zodra je deze fase herkent is het tijd om vlug over de volgende te beginnen.

Fase 3: De taal van de manager

Succesvolle managers erkennen dat autoriteit van zichzelf geen waarde heeft, maar dat autoriteit een middel is. De waarde die managers toevoegen bestaat uit

  • anderen in staat stellen hun productiviteit optimaal te benutten.
  • keuzes maken die optimale waarde opleveren.
  • voorkomen dat kostbare vergissingen worden gemaakt.

Als het gaat om anderen in staat stellen optimaal productief te zijn, hebben managers het over faciliteren, coachen, selecteren, begeleiden, inspireren, organiseren en beschermen. De nadruk ligt vooral op het helpen van anderen, in plaats van op orders en bevelen.

Keuzes maken zodat de juiste activiteiten worden uitgevoerd, draait om inschattingen maken, overeenstemming bereiken en middelen beheren en verdelen. Woorden die daarbij horen zijn analyseren, onderzoeken, beïnvloeden, doorspreken, presenteren, meten, onderhandelen, coördineren, delegeren, doelen stellen, prioriteiten aangeven en middelen toewijzen.

Kostbare vergissingen voorkomen gaat over herkennen, vragen, ingrijpen, bijsturen, voorkomen, gladstrijken, oplossen en brandjes blussen.

Als je een nieuwe IT-manager wilt helpen in zijn nieuwe rol, geef hem dan wat hij nodig heeft om zijn werk te doen. Het eerste wat hij nodig heeft zijn niet middelen en doelstellingen. Wat hij vooral nodig heeft zijn woorden om deze nieuwe wereld te kunnen duiden.

Aanbevolen artikelen

Lees meer over:

it-manager, managers, taal

eerst ▾ Reacties

De reacties worden ingeladen...

Insider naam

 
{$quantity}%

Mijn insider overzicht Uitloggen

Briefcase({$quantity}) Mijn Downloads({$quantity})

Word insider

  • Exclusieve content
  • Achtergrond verhalen
  • Praktische tips

Topbedrijven met ICT vacatures

Consumerization Event: Early Bird Actie
 
dagen
:
 
uren
:
 
minuten
:
 
seconden
promotionele afbeeldingen promotionele afbeeldingen

Computerworld nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van de laatste achtergrondartikelen in uw mailbox.