Locatie-apps populair ondanks privacyzorgen

door

gam, app, locatie

door

Achtergrond - Terwijl apps als Foursquare door miljoenen enthousiaste gebruikers worden geïnstalleerd, nemen de zorgen toe over GPS-apps die de grenzen van het toelaatbare aftasten. Ondertussen stuurt Google aan op meer zakelijk gebruik van mobiele applicaties die locaties doorgeven.

Tot voor enkele maanden terug leken locatie-apps als Foursquare het helemaal te gaan worden. De apps werden via de diverse applicatiewinkels miljoenen keren gedownload en bedrijven begonnen in toenemende mate het zakelijk potentieel ervan te ontginnen.

Bereik locatieapps lijkt gering

Die opmars leek gestuit. In Nederland wordt volgens de meest recente statistieken slechts 1,4 procent van de internetpopulatie door Foursquare bereikt. En nadat eerder onderzoeker Forrester concludeerde dat slechts vijf procent van alle online Amerikanen maandelijks een locatie-app gebruikt, blijkt uit een recente studie van ISACA, een beroepsgroep van auditeurs, dat de meeste app-gebruikers zorgen hebben over hun privacy.

In het onderzoek werden duizend bezitters van smartphones telefonisch benaderd. Uit die gesprekken komt naar voren dat er vooral zorgen zijn om het gebruik van persoonlijke informatie door derden voor marketingdoeleinden (24 procent), het meekijken met activiteiten door vreemden (24 procent) en persoonlijke veiligheid (21 procent).

De studie laat paradoxaal genoeg zien dat zulke bezwaren geen reden zijn om het gebruik van locatie-apps af te zweren. De meeste geënquêteerde personen (60 procent) in het ISACA-onderzoek gebruiken er ondanks hun zorgen geen GPS-geactiveerde app minder om. Dat is koren op de molen van bedrijven die belang hebben bij het delen van locatiegegevens, zoals bijvoorbeeld Google.

Google ziet BI-toepassingen

Google liet afgelopen week tegenover zustersite Techworld.com weten dat het voor locatie-apps groot potentieel ziet op gebied van business intelligence (BI). Het toepassen van geografische context aan de Big Data-stroom van organisaties kan ze helpen data te visualiseren, waardoor een beter beeld geschetst kan worden van operationele processen en klantgedrag, zegt Google-directeur Sanjay Patel.

Patel schetst het voorbeeld van de transport- en logistiekbranche, waarbij GPS-technologie wordt ingezet om te zien waar chauffeurs zich bevinden en of er vertraging optreedt, zodat aflevertijden kunnen worden aangepast en brandstof wordt bespaard.

Wanneer bedrijven een concept ontwikkelen waarbij ze geholpen worden door geografische data, kunnen eindgebruikers ervoor zorgen dat organisaties real-time voorzien worden door die data. Het kan bedrijven helpen om een gedetailleerd beeld van een situatie te schetsen, waardoor sneller en effectiever gehandeld kan worden, zegt Patel.

Controversiële apps duiken op 'dankzij' API's

Ondertussen duiken in de verschillende applicatiewinkels steeds meer apps op die op creatieve manieren gebruik weten te maken van geografische gegevens, mede dankzij het gebruik van de door Google gepropageerde open API's. Een van die applicaties was 'Girls Around Me', een app die via de vrij toegankelijke API's van Facebook en Foursquare controleerde welke vrouwen in de buurt waren en deze op een kaart toonde. Deze app stond vier maanden lang in de Apple App Store en werd voordat het in opspraak kwam 70.000 keer gedownload. Ook de Creepy-app, waarbij via de API's van fotodiensten Flickr, Yrog en Twitpic geografische gegevens van anderen op een map geplot konden worden, veroorzaakte veel beroering. Naar aanleiding van de ophef besloot Foursquare de toegang tot zijn API te beperken.

Aanbevolen artikelen

eerst ▾ Reacties

De reacties worden ingeladen...

Insider naam

 
{$quantity}%

Mijn insider overzicht Uitloggen

Briefcase({$quantity}) Mijn Downloads({$quantity})

Word insider

  • Exclusieve content
  • Achtergrond verhalen
  • Praktische tips

Topbedrijven met ICT vacatures

Consumerization Event: Early Bird Actie
 
dagen
:
 
uren
:
 
minuten
:
 
seconden
promotionele afbeeldingen promotionele afbeeldingen

Computerworld nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van de laatste achtergrondartikelen in uw mailbox.