
BI-tools: waardeloos zonder strategie
Iedereen wil Business Intelligence, want BI is hot. Daarin schuilt gevaar, want BI om BI alleen leidt onvermijdelijk tot rampen.
Al jarenlang worden IT-managers onder druk gezet om met business intelligence tools en analytische applicaties te komen, liefst goedkoop en snel. In 2010 bereikt die vraag dankzij de crisis een nieuwe urgentie, verwachten onderzoekers.

BI-tools: waardeloos zonder strategie
Al jarenlang worden IT-managers onder druk gezet om met business intelligence tools en analytische applicaties te komen, liefst goedkoop en snel. In 2010 bereikt die vraag dankzij de crisis een nieuwe urgentie, verwachten onderzoekers.
"Het belang bij BI, het gebruik ervan en de mogelijkheden nemen ieder jaar verder toe,” zegt Bill Swislow, CIO bij Cars.com. “De business heeft altijd problemen, en mensen blijven altijd op zoek naar nieuwe BI-tools om oude problemen op te lossen.”
Uit recente onderzoeken van de Aberdeen Group onder leidinggevenden binnen grotere ondernemingen blijkt dat BI nu al twee jaar bovenaan de lijst staat met technologie die de komende jaren de meeste impact zal hebben. In een onderzoek van Kognitio and Baseline Consulting onder BI-gebruikers, dat vorige maand werd gepubliceerd, staat dat naar verwachting het gebruik van BI in de betreffende ondernemingen verder zal ‘verdiepen’, en dat de planning veelal is de mogelijkheden over meerdere branches uit te rollen. Bijna een derde van de ondervraagden gaf aan dat ze van plan zijn nieuwe BI-tools aan het bestaande arsenaal toe te voegen.
Wat betekent dat nou allemaal voor IT-afdelingen en hun managers? Het maakt niet uit of je bedrijf nu net kennismaakt met de materie of al jaren ervaring heeft met BI: de vraag naar analytische informatie zal de komende tijd waarschijnlijk niet te stillen zijn. “Het is in elk geval in onze business steeds invloedrijker aan het worden,” zegt Swislow. “Weet je, het geeft mensen een gevoel van kennis, macht en invloed. En kennis is macht, toch?”
Swislow weet waar hij over praat. CIO is zijn tweede titel: daarnaast is hij Senior Vice President Product, en voor hij daar CIO aan mocht toevoegen, was hij naar eigen zeggen “een van de meest actieve gebruikers en grootste pleitbezorgers van BI-initiatieven aan de business-kant.” Nu is hij degene die de verzoeken moet verwerken, die de mogelijkheden van IT moet uitleggen en uitbreiden, en de business moet helpen te krijgen wat ze van BI nodig hebben, waar en wanneer dat mogelijk is.
Het is zeker zo dat BI analytische applicaties en dashboards uitermate populair zijn op dit moment. Maar in de gekte die momenteel heerst om toch maar vooral BI en analytische apps te leveren aan de gretige business gebruikers, doen IT-managers er goed aan eerst te bepalen wat de bedrijfsprocessen zijn die door de BI-tools efficiënter gemaakt moeten worden. Bovendien moeten de juiste gegevens bij de juiste mensen terecht komen als de BI-oplossing straks is uitgerold, en moeten de juiste tools worden geselecteerd die de gebruikers uiteindelijk inderdaad kunnen helpen intelligente beslissingen te nemen op basis van correcte aannames.
Anders gezegd: dit is niet het moment om maar in het wilde weg BI-technologie in de groep te gooien.
Eerst strategie, dan technologie
Steve Anthony werkt al heel lang met BI-applicaties en heeft er al heel wat geïmplementeerd. Hij kan zo een lijst opnoemen van consultancy-klussen waar hij bij betrokken is geweest (zoals een grote BI-implementatie bij het Amerikaanse CDC) en de pakketten waar hij mee heeft gewerkt (de grote namen, zoals Business Objects, Cognos, Hyperion).
Inmiddels is Anthony CIO met zijn eigen toko bij Charles River Associates (CRA), een internationale consultant die financiële en business management ondersteuning biedt aan bedrijven en regeringen. Hoewel hij zeer goed op de hoogte is van BI applicaties en hun functionaliteiten, is hij ook zeer bedreven in discussies over de cruciale stappen die vooraf zouden moeten gaan aan al de technische vraagstukken die aan het einde van het proces zouden moeten komen.
“BI is een interessant beestje,” zegt Anthony. Wat in zijn algemeenheid van belang is bij iedere BI-onderneming, is volgens hem: garanderen dat de gegevens correct en geloofwaardig zijn; bepalen hoe werknemers die gegevens gaan gebruiken om uitvoerbare resultaten te krijgen; en “er voor zorgen dat wat we ook doen in lijn ligt met onze gezamenlijke bedrijfsstrategie”.
Het kan wel even duren voor dat allemaal is uitgezocht. Bij CRA trokken ze hier bijvoorbeeld zes maanden voor uit, voordat ze begonnen met de ontwikkeling van een nieuw en innovatief BI-systeem, vertelt Anthony. Hij noemt een aantal van de belangrijke vragen die ze zichzelf daarbij hebben gesteld: wat moeten we meetbaar maken om als bedrijf onze doelstellingen te kunnen halen? Wat zijn onze databronnen? Wat proberen we te bereiken? Hoe verhoudt dit alles zich tot onze strategie? Wat betekent dit voor ons? Waar zijn de gegevens? En zo voorts.
“We hebben zes maanden lang al die informatie bij elkaar geschraapt, en toen we het eenmaal hadden, hebben we de hele brei helemaal doorgelicht,” zegt hij. De steun van het hoger management was onontbeerlijk voor het hele proces.
Het resultaat wordt volgens hem een alomvattend innovatief BI-systeem met dashboards en een Google-achtig query-systeem dat zowel het hoger als het middle management binnen heel CRA in staat moet stellen de belangrijkste datastromen te bekijken en te ordenen: HR- of financiële data over operationele kosten of G&A; queries over de vaardigheden en capaciteiten van werknemers, of potentiële zakelijke conflicten; onderzoek op basis van totaal verschillende bronnen; of sociale-mediamogelijkheden voor context en samenwerking.
“Het gaat uiteindelijk om de algemene kennis die een bedrijf heeft waarmee uiteindelijk de meeste omzet wordt genereert , of de hoogst mogelijke omzet die op basis van specifieke kansen mogelijk is,” zegt Anthony.
“Het is een hele onderneming,” zegt hij, “maar bedrijven die dit goed doen en de rit uitzitten, hebben een strategisch voordeel op hun concurrenten en anderen die het niet hebben.”
Reageer
Preview