IT gedwongen tot accepteren sociale netwerken

door

facebook, computer, monitor

door

Achtergrond - IT-managers worden gedwongen akkoord te gaan met de wens van de werknemer om onder werktijd gebruik te maken van sociale netwerken.

Hoe meer werknemers hun favoriete sociale netwerken gaan gebruiken voor werk gerelateerde taken, des te vaker worden IT-beslissers gedwongen om snel een oplossing te vinden om de consumententoepassingen te kunnen beheren.

Het aantal gebruikers van sociale netwerken is hoog en nog steeds groeiende: Facebook claimt meer dan 850 miljoen gebruikers wereldwijd; Twitter heeft meer dan 140 miljoen actieve gebruikers, terwijl Google+ in januari naar buiten bracht dat meer dan 90 miljoen het netwerk binnen een jaar ontdekt hebben.

Afgelopen jaar zijn werknemers vaker Twitter en andere tools gaan gebruiken om te communiceren met collega's en businesspartners. Tools als Facebook en Foursquare worden ingezet om collega's op de hoogte te houden van trips en verblijven.

'Mensen kunnen niet zonder Facebook en Twitter'

"Mensen ervaren een sociale component in hun persoonlijke leven. De wens groeit om dat ook in het werk te hebben", zegt MIT-bestuurder Peter Hirst. Zijn opleidingsinstituut is een samenwerkingsprogramma aangegaan met Avaya zodat studenten het AvayaLive Engage-platform kunnen gebruiken.

IT-bestuurders die met deze trend geconfronteerd worden, moeten hun best doen om een manier te vinden de technologie op een gecontroleerde manier toe te laten. "Het is best lastig om de evolutie van technologie te beheersen", zegt IT-directeur David Nettles van houthandelaar Rayonier. Nettles zegt dat Rayonier werkt aan een enterprise collaboration plan, waarvan Microsoft SharePoint en Google Apps de basis uitmaken.

Anderen merken op dat een zakelijk plan voor sociale netwerken ondersteuning voor mobiele apparaten moet bevatten, samen met ondersteuning voor laptops en desktops.

Toegang: altijd en overal

"Onze taak is om toegang tot informatie en resources zo snel en pijnloos mogelijk te maken", zegt CTO Angela Yochem van farmaceutisch bedrijf AstraZeneca. "Als dat betekent dat je dient te communiceren via een mobiel apparaat, een laptop of desktop, of zelfs Google TV, dan moet dat kunnen." Yochem merkt op dat gebruikers gefrustreerd raken wanneer ze geen toegang kunnen krijgen tot de sociale netwerken die ze willen gebruiken.

Dan Olds, analist bij de Gabriel Consulting Group, zegt dat de overstap naar zakelijk gebruik van sociale tools niet meer is dan een stap in de adoptie van zakelijke technologie. "IT moet reageren door de tools te bieden die de business nodig heeft om samen te werken op de manier die zij willen."

Olds legt uit dat het tot nog toe IT-managers aan goede voorbeelden heeft ontbroken, waardoor ze niet wisten waar ze naar toe konden werken. Tegenwoordig is dat makkelijker omdat business users simpelweg kunnen aangeven dat ze graag Facebook, Twitter of Google+ willen gebruiken.

Aanbevolen artikelen

eerst ▾ Reacties

De reacties worden ingeladen...

Insider naam

 
{$quantity}%

Mijn insider overzicht Uitloggen

Briefcase({$quantity}) Mijn Downloads({$quantity})

Word insider

  • Exclusieve content
  • Achtergrond verhalen
  • Praktische tips

Topbedrijven met ICT vacatures

Consumerization Event: Early Bird Actie
 
dagen
:
 
uren
:
 
minuten
:
 
seconden
promotionele afbeeldingen promotionele afbeeldingen

Computerworld nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van de laatste achtergrondartikelen in uw mailbox.