Zuiver zoeken met Blekko

door

blekko, flower, search, bee

door

Achtergrond - Veel startups hebben afgelopen jaren geprobeerd zoekmachines te bouwen die even goed zouden moeten werken als Google. Ook Microsoft probeerde dit door met Bing het verguisde Live Search nieuw leven in te blazen. Allen faalden. Blekko probeert het op een andere, meer sociale manier.

Blekko gebruikt een techniek die de ‘slashtag’ genoemd wordt. Een slashtag is een dynamische set aan websites die een bepaald onderwerp beslaan. Ze kunnen enorm breed zijn, denk aan auto’s, computers of vastgoed, maar ook smal: Nissan Micra, DDR3-geheugen of 2-kamer appartementen.

Met slashtags kan Blekko spamsites uit de resultaten weren en daardoor een heel zuiver zoekresultaat laten zien. Je kunt gemakkelijk op één bepaalde site zoeken (“iPod/Bol.com” zoekt bijvoorbeeld naar iPod’s op Bol.com) of zoekresultaten versmallen naar type (“Manta/Opel” zoekt naar Opel auto’s van het type Manta), terwijl “klimaat/sceptici” alleen resultaten oplevert van sites die sceptisch tegenover de klimaathype staan. Blekko heeft duizenden van deze categorieën aangemaakt en kent momenteel drie miljard webpagina’s in de database.

Slechts een fractie wordt doorzocht, met een reden

Het web kent weliswaar ruim 100 miljard pagina’s (url’s), maar daarvan zijn veel aangemaakt door bots. Volgens CEO Rich Skrenta is niet de moeite waard om deze miljarden sites te doorzoeken. “Met grootschalige menselijke hulp in combinatie met algoritmes creëer je kwaliteit.”

De manier waarop Blekko zoekt brengt namelijk een menselijk en sociaal aspect met zich mee. Gebruikers kunnen namelijk zelf slashtags (en daardoor sites) toevoegen, maar ook modereren. Hierdoor krijgen sites die als spamsites te boek staan niet of nauwelijks kan. Vergelijk het maar met het Wikipedia-model, waar ook nauwelijks spam tussen de feitelijke informatie terechtkomt.

'Bepaalde zoektermen op Google schrikken zelfs af'

Blekko is sinds 2007 in ontwikkeling – haalde in die jaren 25 miljoen dollar aan investeringskapitaal op – en is vanaf vandaag publiek gegaan. De reden dat Skrenta de site begon is dat hij zich ergerde aan de toenemende spamlinks bij het zoeken met Google. “Je wilt het wereldwijde web nu niet doorzoeken op medische informatie”, zegt hij. “Je wordt er bang van.”

De manier van zoeken die Blekko voorstaat, verschilt enorm met die van Google. Zoeken op bepaalde onderwerpen levert een top 10 aan resultaten op waarvan er vaak maar 1 overeenkomt met die van ’s werelds populairste zoekmachine. Volgens investeerder Tim Connors van PivothNorth Capital toont Google vaak resultaten vanaf dezelfde bron of van dezelfde auteur en kan Blekko beter onderscheid daartussen maken. “Google heeft er moeite mee, maar mensen kunnen dat verschil wel zien.”

Lees meer over:

zoekmachine, sociaal, nuzakelijk

eerst ▾ Reacties

De reacties worden ingeladen...

Insider naam

 
{$quantity}%

Mijn insider overzicht Uitloggen

Briefcase({$quantity}) Mijn Downloads({$quantity})

Word insider

  • Exclusieve content
  • Achtergrond verhalen
  • Praktische tips
promotionele afbeeldingen promotionele afbeeldingen

Topbedrijven met ICT vacatures

Computerworld nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van de laatste achtergrondartikelen in uw mailbox.