
Effectieve IT dankzij nieuw raamwerk
IT-CMF is een nog relatief onbekend en nieuw raamwerk om de effectiviteit van IT in een organisatie in kaart te brengen en te verbeteren.
IT-CMF is een nog relatief onbekend en nieuw raamwerk om de effectiviteit van IT in een organisatie in kaart te brengen en te verbeteren.

Effectieve IT dankzij nieuw raamwerk
IT-CMF is een nog relatief onbekend en nieuw raamwerk om de effectiviteit van IT in een organisatie in kaart te brengen en te verbeteren.
IT-managers zoeken al jaren naar een goede methode om de zakelijke waarde van IT-investeringen aan te tonen. Op dit moment is een relatief nieuwe benadering in opkomst om IT-investeringen en –beleid te verkopen aan de belanghebbenden bij de business: het IT Capability Maturity Framework.
Volgens IT-managers die het IT-CMF gebruikt hebben, vult het de gaten die blijven liggen bij gebruik van andere bekendere IT-management raamwerken als ITIL en Six Sigma. Het IT-CMF is ontworpen om de ‘volwassenheid’ van IT binnen organisaties te evalueren, die te vergelijken met de situatie bij vergelijkbare organisaties in dezelfde branche en bestaande best practices, en een route uit te stippelen voor verbetering. Daarbij wordt in kaart gebracht waar een organisatie gaten laat vallen en waar mogelijk teveel geïnvesteerd wordt. Een IT-CMF assessment kijkt naar 36 IT-processen, waarbij scores worden toegekend van 1 tot 5, waarin 5 het hoogste niveau is. De processen worden gewoonlijk onderverdeeld en gekoppeld aan vier nauw verbonden strategieën:
- Het managen van IT als business door concentratie op klanten en services.
- Het managen van het IT-budget om meer waarde en betere prestaties te leveren.
- Het managen van IT-vaardigheden en de ontwikkeling van kerncompetenties.
- Het managen van IT op zakelijke waarde door IT-investeringen te koppelen aan algemene zakelijke voordelen.
Vincenzo Marchese, Group Enterprise Architect bij BP, heeft twee jaar lang delen van de IT-CMF assessment gebruikt binnen een IT-groep van 3000 medewerkers, waaronder 250 architecten, en met 700 lopende projecten.
Volgens Marchese is IT-CMF “een belangrijke manier om te controleren hoe we in de loop der tijd presteren, al is het maar een van de methoden”. Op een van de facetten van IT-management, namelijk enterprise architecture management, kreeg BP in 2008 een IT-CMF rating op niveau 2, dat ze in 2009 door wat wijzigingen wisten op te krikken naar niveau 3. En toen het moreel op de IT-afdeling na een reorganisatie tamelijk laag was, hielp IT-CMF volgens Marchese de mogelijke veranderingen in kaart te brengen (zoals vernieuwde trainingsprogramma’s en helder uitgewerkte carrièrepaden) waardoor BP op dit gebied weer naar niveau 4 wist te stijgen.
Het IT-CMF systeem werd ontwikkeld door het Innovation Value Institute (IVI), op basis van concepten uit het boek Managing Information Technology for Business Value van Martin Curley uit 2004.
Het IVI werd in 2006 opgericht door Intel, de Boston Consulting Group en Maynooth, de Ierse Nationale Universiteit. De universiteit gebruikt een aantal concepten uit IT-CMF in hun IT-managementopleidingen, en inmiddels volgen zo’n 15 universiteiten in Europa, Amerika en Australië dat voorbeeld.
Andrew Agerbak, directeur bij de Boston Consulting Group, zegt dat hij 120 uitgebreide IT-CMF assessments heeft doorgenomen, die waren uitgevoerd bij verschillende IT-groepen. Daarbij viel vooral op dat het algemene volwassenheidsniveau daar “relatief laag” was, ondanks dat bij verschillende bedrijven waar de assessments waren uitgevoerd vele miljarden dollars in IT waren geïnvesteerd.
Een trend die Agerbak opmerkte is dat IT-afdelingen binnen grotere organisaties “grote volwassenheid tonen als het erom gaat technologieprocessen geaccordeerd te krijgen”, maar dat ze “zwak” zijn als het er op aankomt de voordelen van een systeem te beschrijven en te volgen als het systeem eenmaal is geïmplementeerd. Volgens hem zijn er geen vaste processen aanwezig om te controleren of de beoogde voordelen ook daadwerkelijk worden gehaald, en is er zelden een vaste verantwoordelijke of groep verantwoordelijken aangewezen om dergelijke voordelen in kaart te brengen.
John Ellenberger, director of research bij SAP, zegt dat IT-CMF assessments geschikt zouden kunnen zijn voor IT-afdelingen die moeite hebben met veranderingen in technologie, zoals de opkomst van smartphones die medewerkers zelf meebrengen naar de werkvloer en gebruiken voor werk-gerelateerde toepassingen, ook al is de IT-afdeling niet bereid daar ondersteuning voor aan te bieden.
“Mensen kopen iPhones en nemen die mee naar hun werk, en de IT-jongens krijgen maar weinig hulp bij het overzetten van applicaties van laptops nar de iPhone,” zegt Ellenberger. “En Apple biedt op dit moment geen IT-trainingen aan, waardoor veel druk komt te staan op belangrijke IT-processen en mechanismen. IT-CMF helpt daar een weg in te vinden.”
Peter Forte, CIO bij Analog Devices, zegt dat zijn bedrijf overweegt IT-CMF in te zetten, omdat ze nog steeds bezig zijn te herstellen van een ontslagronde die inmiddels al weer ruim een jaar geleden heeft plaatsgevonden. Zijn IT-afdeling heeft 30% van zijn mensen verloren, waardoor de overgebleven 150 medewerkers 80% van hun tijd en middelen kwijt zijn aan het onderhoud van bestaande systemen en er maar heel weinig tijd over blijft om nieuwe IT te ontwikkelen. Analog Devices maakt zo’n 60.000 verschillende geïntegreerde circuits, en de IT-afdeling is verantwoordelijk voor de systemen en netwerken die een groot deel van dat werk mogelijk maken, inclusief de systemen van de design engineers die nieuwe producten ontwikkelen.
“Onder onze nieuwe CFO wordt echt keihard op de kosten gedrukt,” zegt Forte. “Nu 80% van onze middelen worden ingezet om het licht aan te houden, zijn we uit balans, en beginnen sommigen zich af te vragen waarom we IT niet helemaal zouden outsourcen.”
Onder druk van mogelijke outsourcing beseft Forte dat hij zijn IT-afdeling zal moeten veranderen van een team dat zwaar leunt op “de kennis die in de hoofden aanwezig is” naar een die steunt op goed gedefinieerde processen. “We moeten echt veranderen van ‘people-managed’ naar ‘proces-managed’,” zegt hij. “Daar is een goed raamwerk voor nodig, en IT-CMF lijkt heel geschikt.”
Reageer
Preview