
Dienstverleners besnuffelen elkaar
Nu de economie in een dip zit en bedrijven de hand op de knip houden, blijken it-dienstverleners elkaar op te zoeken om te kunnen overleven.

Dienstverleners besnuffelen elkaar
Nu de economie in een dip zit en bedrijven de hand op de knip houden, blijken it-dienstverleners elkaar op te zoeken om te kunnen overleven.
Nu de economie in een dip zit en bedrijven de hand op de knip houden, blijken it-dienstverleners elkaar op te zoeken om te kunnen overleven.
Dit constateert Gartner. Volgens de marktvorser halen dienstverleners steeds meer omzet binnen via andere automatiseerders met wie zij samenwerken.
Volgens Gartner komt dit niet alleen door de economie, maar ook doordat it-managers met zo weinig mogelijk leveranciers zaken willen doen.
Volgens Michael Haines, analist bij Gartner, zijn it-managers op zoek naar bedrijven die de verschillende aspecten van hun wensen kunnen leveren.
Trend
Haines ziet deze trend bevestigd in het feit dat steeds meer automatiseerders hun diensten verkopen via andere dienstverleners.
De analist constateert dat nu ook de professionele dienstverlening, zoals consulting, project management en outsourcing, steeds vaker worden gedeeld met 'concurrenten'.
Bijkomend voordeel van deze tendens is volgens Haines dat de dienstverleners op deze manier sneller aan de wensen van de organisatie kunnen voldoen.
Niet nieuw
Helemaal onverwacht komt de 'nieuwe trend' overigens niet. Analisten voorspellen al langer een consolidatieslag in de markt voor it-dienstverlening.
Eind vorig jaar waarschuwde Forrester-analist Andrew Parker al voor de mogelijke gevolgen van de consolidatieslag. De 'grote dienstverleners' zullen volgens de analist steeds vaker gebruik gaan maken van de diensten van kleinere gespecialiseerde dienstverleners.
In die onderaannemerconstructie schuilt echter ook het gevaar. "De kleine lettertjes in service level agreements kunnen hierdoor goudgeld gaan kosten", zo zei de analist destijds.
Als voorbeeld noemt Parker het simpelweg doorberekenen van kosten. Als dienstverlener A moet inkopen bij B, dan zijn dit extra kosten die hoogstwaarschijnlijk niet bij het servicecontract zijn inbegrepen.
Reageer
Preview